Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Egészségügy klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Egészségügy klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Egészségügy klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Egészségügy klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A jövő évi költségvetés egy eredményes konszolidációs program lezáruló szakaszának büdzséje, amely megalapozza a következő évek gyorsabb növekedését, a jelentősebb életszínvonal javulást - jelentette ki Veres János pénzügyminiszter az Országgyűlésben, a 2008. évi költségvetési törvényjavaslat általános vitájának megkezdésekor.
A költségvetés erőteljesen számol az európai uniós pénzek eredményes felhasználásával, az EU-források hasznosítására alapuló fejlesztések érzékelhető megindulásával - mondta expozéjában Veres János.
A költségvetési törvényjavaslat szerint 2008-ban uniós forrásból a magyar költségvetésen keresztül, illetve azon kívül összesen mintegy 820 milliárd forintot fizetnek ki a kedvezményezetteknek, az unió költségvetése felé teljesítendő hozzájárulás 200 milliárd forint körül prognosztizálható.
Veres János szerint a 2008-as költségvetés az ideinél valamivel gyorsabb gazdasági növekedést, szigorú gazdálkodást helyez kilátásba, és mivel már nincs szükség újabb jövedelem-elvonásra, az előterjesztés a reáljövedelmek némi növekedését, a lakossági fogyasztás kismértékű emelkedését is előrevetíti.
"Magyarországon nincs szó sem gazdasági, sem szociális válságról. Nem a válság, hanem az előrehaladás jele, hogy rendet teszünk a közszférában, és megkezdtük, sőt sikeresen végigvisszük a 16 éve halogatott reformokat. Nem lehet szociális válságról beszélni akkor, amikor 2001 óta a reálbérek 30 százalékkal, a reálnyugdíjak még ennél is nagyobb mértékben emelkedtek. Nincs másról szó, csak egy gyors ütemű bérfelzárkózás kiigazításáról" - jelentette ki a pénzügyminiszter.
Hangsúlyozta: a jövő évi költségvetést is konzervatívan tervezte a kormány, mert fontosak a költségvetési egyensúlycélok. Kifejtette, hogy miként 2006-ban a megváltozott deficitcélt sikerült teljesíteni, és várhatóan az idén sem lesz gond a 6,8 százalékos cél teljesítésével, mert a hiány legfeljebb 6,4 százalék lesz, úgy a tervek szerint a GDP 4,1 százalékát elérő hiány is reálisan teljesíthető. Az államháztartás eredményszemléletű adatai a pénzügyminiszter szerint a konvergencia programnak megfelelően alakulnak, a hiány 2009-ben és 2010-ben is megegyezik az abban szereplő értékkel, 2011-re pedig tovább csökken.
Veres János kitért arra, a gazdasági folyamatok a konvergencia programban valószínűsített pályának megfelelőek, és nincs ok feltételezni, hogy 2008-ban attól lényeges eltérés következne be. Mint elhangzott, az egyensúlyi helyzet javulásával párhuzamosan a költségvetési szféra lehetőségei is növekednek, így a beruházási tevékenység 2008-ban már várhatóan 4 százalék körül bővül, a következő években pedig évente átlag 7 százalék körüli lehet a gyorsulás.
A pénzügyminiszter elmondta, hogy a felsőoktatás támogatása 226 milliárd forint lesz 2008-ban, 5,8 százalékkal több az ideinél. Az érdekegyeztető tárgyalások várható eredményeként megvalósuló bérfejlesztéssel együtt a támogatások további bővülése 2,5 százalékpont, így a helyi önkormányzatok 2008. évi támogatása 5,3 százalékkal nő - derült ki az expozéból.
Az államháztartás konszolidációja és stabilizációja kiterjed a második legnagyobb alrendszert képező társadalombiztosítási alrendszerre is - hangsúlyozta Veres János, kiemelve, hogy a központi költségvetési támogatások összes bevételen belüli arány mintegy 20,5 százalék lesz 2008-ban.
A nyugellátási kiadások jövőre az idén várható teljesítéshez képest mintegy 8,4 százalékkal nőnek. Az év elején sor kerül a törvényi előírásoknak megfelelő nyugdíjemelésre, ennek mértéke 4,9 százalék lesz, folytatódik a nyugdíjak korrekciós emeléséről szóló törvény végrehajtása és megmarad a méltányossági nyugdíjemelés és megállapítás intézménye.
A 2008. évi költségvetés központi eleme a családok támogatása - mondta a miniszter. A költségvetés a családi pótlék reálértékének megőrzését, és további 400 forintos emelést jelent a gyermeküket egyedül nevelő szülők, valamint a három és többgyermekes szülők gyermekei vonatkozásában. A nyugdíjminimumhoz kötött, illetve azzal arányos családi támogatások (anyasági támogatás, GYES, GYET) 4,9 százalékkal emelkednek. A keresethez kötött ellátások - például a gyed és az apákat megillető szabadság idejére járó illetmény megtérítése - az inflációt több mint 4 százalékponttal meghaladó mértékben nőnek.
"Az egyensúlyhoz a büdzsét is korszerűsíteni kell"
A jövő évi költségvetés szerves része annak az egyensúlyteremtő folyamatnak, amelynek fő irányát, súlypontjait a konvergencia program jelöli ki - mondta az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke a parlamentben, a 2008. évi költségvetéshez fűzött számvevőszéki vélemény ismertetésekor.
Kovács Árpád aláhúzta: az egyensúlyi helyzet javításához nem vezet más út, mint a költségvetési rendszer teljes körű korszerűsítése, megújítása. Álláspontja szerint a jövő évi költségvetési törvényjavaslat makropálya-mutatói megfelelnek a konvergergencia programnak, céljai a becsült tendenciák teljesülése esetén végrehajthatók lesznek.
Az ÁSZ elnöke kitért arra, hogy az elmúlt évhez hasonlóan idén is a nettó exportbővülés jelenti a gazdasági növekedés fő húzóerejét, miközben a GDP növekedésének mérséklődése a kormány keresletcsökkentő intézkedéseire vezethető vissza. Hozzátette: minél inkább megvalósulnak a konvergencia program idei céljai, valamint a nagy ellátórendszerek megújítását szolgáló változások, annál biztatóbban alakulhatnak 2008-ban a makrogazdasági mutatók, különösen, ha a büdzsé kiadási szerkezete is korszerűbbé válik.
A jövő évi államháztartás alakulása szempontjából Kovács Árpád a kockázatok között említette, hogy a társadalombiztosítás kiadási előirányzatainak vonatkozásában a nyugdíjkiadások, valamint az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait alacsony kockázattal tervezték. Mint elhangzott, az ÁSZ a várható feladatokhoz viszonyítva a társadalombiztosítás mindkét ágazatában alacsonynak, sőt irreálisnak tartja a működési kiadások előirányzatait, ráadásul továbbra sem lehet számszerűsíteni, mekkora kockázatot jelent a biztosítási reform.
Pártvélemények
A 2008. évi költségvetési törvényjavaslat általános vitájában az MSZP vezérszónoka azt hangsúlyozta: a javaslat egyszerre tesz eleget a költségvetési, a megélhetési és a társadalmi egyensúly megteremtése iránti igénynek. A Fidesz vezérszónoka a javaslat legnagyobb hibáját abban jelölte meg, hogy változatlan konvergencia programra épít, noha mind a külső konjunktúra, mind a belső gazdasági folyamatok a változtatás kényszerét jelzik.
Lendvai Ildikó, az MSZP frakcióvezetője kiemelte, hogy a 2008-as költségvetési törvényjavaslat, miközben biztosítja, hogy a reáljövedelem, az életszínvonal ne csökkenjen, néhány kiemelt célra több pénzt tud fordítani. Kiemelt cél a nyugdíj, a gyermekes családok támogatása, a szociális ellátások, illetve az uniós pénzek felhasználásához a nemzeti források biztosítása. Az első három cél a társadalmi felzárkózást szolgálja, míg a negyedik a 2009-es növekedés alapját teremti meg - mondta a szocialista politikus.
Varga Mihály, a Fidesz frakcióvezető-helyettese, a 2008. évi költségvetés kockázatai közül a vám- és adóbevételek túltervezését emelte ki, példaként említve az áfabevételek közel 8 százalékos emelését, miközben a kormány 4,5 százalékos inflációt tervez. Mint mondta, ugyancsak jelentős kockázatot hordoz a kormányzati ingatlanok értékesítése, ami 100 milliárd forintos tétel, valamint az egészségügyi reform fiskális hatása - tette hozzá. A Fidesz javaslatot tesz majd a költségvetésben meghatározott kiadási plafonra, a költségvetési tanács felállítására, valamint a működés és a felhalmozás szétválasztására az önkormányzatok gazdálkodásában - mondta az ellenzéki párt vezérszónoka.
Kezdődhet a nagy vita: holnaptól nyilvános a 2008-as költségvetés tervezete
Veres János pénzügyminiszter pénteken délután adja át az Országgyűlés elnökének a 2008-as költségvetés tervezetét, amely még aznap olvasható lesz az országgyűlés honlapján - jelentette be Szili Katalin a csütörtöki házbizottsági ülés után.
A Házelnök elmondta, hogy október 23-a miatt a jövő évi büdzsé általános vitája október 25-én csütörtökön kezdődik és várhatóan 30 órás időkeretben folytatódik 26-27-én pénteken és szombaton is.
Szili Katalin hozzátette: a jövő héten kétnapos ülést tart az Országgyűlés, ahol kedden befejeződik a zárszámadási törvvény általános vitája.
T/3860. számú TÖRVÉNYJAVASLAT A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG 2008. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
(hirado.hu)
2007.09.28
Elfogadták a költségvetés főösszegeit
A költségvetési bizottság után a parlament plenáris ülése is megszavazta a jövő évi költségvetés főösszegeit.
A 2007. évi központi költségvetés főösszegei a következők (zárójelben az eredeti előirányzat): bevétel: (6.687.461,1) 6.669.491,1 millió forint, kiadás: (8.340.436,2) 8.325.976,7 millió forint, hiány: (1.652.975,1) 1.656.485,6 millió forint.
A társadalombiztosítási alrendszer (a nyugdíj és egészség alap együtt) bevételi főösszege 4.202.431,3 millió forint, a kiadása 4.229.931,2 millió forint, míg a hiánya 27.499,9 millió forint lesz 2007-ben. Ezen belül a nyugdíjalap nullszaldós lesz, így a bevétele és a kiadása is 2.561.725 millió forint. Az egészség alap 1.637.746,3 millió forint bevétellel, 1.665.246,2 millió kiadással és 27.499,9 millió hiánnyal megy tovább a költségvetési tárgyaláson.
A módosítások legnagyobb vesztese a minisztériumok közül a GKM, a támogatása 3,4 milliárddal csökkent. Az Egészségügyi Minisztérium támogatása 934 millióval lett kevesebb. Az Oktatási és Kulturális minisztérium 978 millió forinttal, míg a Miniszterelnökség 526 millió forinttal jut több támogatáshoz.
A parlament elfogadta a főösszegeket, így most már csak olyan kapcsolódó módosító indítványok nyújthatók be a költségvetéshez, amelyek sem a bevételt, sem a kiadást, sem pedig a hiányt nem érintik.
A jövő évi költségvetés részletes vitája a jövő héten folytatódik.
2006.12.06
Almunia és PM-kommentár a magyar költségvetési kilátásokról
"Nem vettünk figyelembe olyan intézkedéseket, amelyeket formálisan még nem jelentettek be" - hangsúlyozta a kormányénál jóval magasabb 2007-es és 2008-as EU-bizottsági magyar államháztartási hiányprognózisokkal kapcsolatban Joaquín Almunia. Az Európai Bizottság gazdasági és monetáris ügyekért felelős biztosa a testület által közzétett mai őszi jelentés kapcsán hozzátette: emiatt folyamatosan figyelemmel követik a magyar fejleményeket - jelentette a Reuters.
A kormány hiányprognózisai reálisak és a bizottsági prognózis amiatt magasabb, hogy az nem vehetett figyelembe bizonyos kiadás oldali intézkedéseket, amikor lezárta az előrejelzései készítését - mondta a hírügynökségnek Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium sajtófőnöke. A brüsszeli testület az illetékes jelzése szerint számolt valamennyi olyan bevételnövelő intézkedéssel, melyet már végrehajtott a kormány, de pl. az egészségügyi, a gyógyszer és a nyugdíjkiadások terén az időközben bejelentett, vagy még kidolgozás alatt álló intézkedések hatásával nem számolt. További részletek ügyében megkerestük a Pénzügyminisztériumot, ahol visszahívást ígértek a portfolio.hu-nak. (portfolio)
2006.10.27
2007-es költségvetés: növekvő adók, tandíj, vizitdíj
Tegnap a kabinet is elfogadta a 2007-es költségvetés főbb számait. Ha a Pénzügyminisztérium prognózisai helyesek, a deficit a GDP 6.8%-a lesz az uniós módszertan szerint. A központi kormányzatban foglalkoztatottak száma 20%-kal csökken. A tervezetben említésre kerül az egészségügyi és oktatási reform. A szociális kiadásoknál jelentősebb megnyirbálás nem várható, nőnek a nyugdíjkiadások, a családtámogatások, a szociális segélyek és a felsőoktatás kiadásai.
Lassuló növekedés, felpörgő infláció
Az egyensúlyjavító intézkedések hatására a gazdaság növekedési üteme 2007-ben 2.2%-ra lassul. A növekedést leginkább a közösségi és a háztartások fogyasztásának csökkenése fogja vissza. A közösségi fogyasztás 1.6%-kal eshet vissza, a lakossági fogyasztás 0.8%-kal. A kormányzat a közszférában befagyasztja a béreket, a versenyszektornál pedig igen visszafogott nominális béremelést javasol. Összességében a reálbérek a felpörgő infláció miatt is akár 4.2%-kal csökkenhetnek.
A központi árintézkedések jelentősen felpörgetik az inflációt, melyet a fogyasztási kereslet visszaesése csak részben képes ellensúlyozni. Az infláció jövőre átlagosan a 6.2%-ot is elérheti.
Nincs kilátásban egy jelentősebb adócsökkentés
A jövedelemcentralizáció mértéke (elvonások) a GDP 44.2-45%-át teheti ki, míg az újraelosztás a GDP 51-51.8%-át. A kormány tervei szerint a jövedelemelvonás GDP arányos nagysága 2009-ig folyamatosan nő, és 2010-ben is magasabb lehet mint 2007-ben. Ez jelzi, hogy komolyabb adócsökkentés a következő 4 évben nem igazán várható. A kiadásoknál egy jelentősebb csökkenés várható a periódus végére.
Megnyíló EU források
2007 és 2010 között évente 220-240 mrd Ft körüli EU befizetéssel számolhatunk, ezzel szemben a 2007-es 616 mrd Ft-ról 2010-re 1296 mrd Ft-ra növekedhet az EU források felhasználása a támogatásokhoz kapcsolódóan.
Egészségügy: jön a vizitdíj
Az egészségügy kapcsán fontos szempont, hogy az állami kiadások fenntartható mértékűek maradjanak. A biztosítási elvet erőteljesebben kell érvényesíteni, szabályozottá válik az egészségügyi ellátás finanszírozásához történő egyéni hozzájárulás. Az alapszintű szolgáltatások mindenkinek járnak, efölött a szolgáltatás fizetés útján (direkt vagy egyéb biztosítási jogviszony) vehető igénybe. Bevezetésre kerül a vizitdíj, a túlzott fekvőbeteg kapacitásokat leépítik (kórházak bezárása illetve átalakítása). A gyógyszertámogatásoknál átalakul a rendszer, hogy a gyógyszerkassza hiányának növekedését fékezni lehessen.
Nyugdíj
A nyugdíjreformmal kapcsolatosan egyelőre kevés a konkrétum, kisebb intézkedések történhetnek. Ilyen az előrehozott öregségi nyugdíjazás korhatárának egy évvel történő emelése, az induló nyugdíjak szintjének korrigálása, a korhatár alatti nyugellátások szüneteltetése keresőtevékenység esetén. Ezzel a rendszer nem válik fenntarthatóvá, de közeledik ahhoz. Egy igazi reform sokkal összetettebb és szélesebb bázisú intézkedéseket kívánna.
Közoktatás - tandíj
Részletes reform2007 szeptember 1-től a pedagógusok kötelező óraszáma két órával emelkedik, a felsőoktatásban bevezetésre kerül a tandíj, melyet 2008-tól kell fizetni.
Lakástámogatás: 10 mrd Ft növekmény
2007-ben a közvetlen lakástámogatásokra együttesen 226.3 mrd Ft előirányzat állna rendlekezésre. 2006-ban ez az előirányzat 216 mrd volt, a növekedés tehát kb. 10 mrd Ft. (portfolio)
2006.10.27
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!