Mike Johanns mezőgazdasági miniszter hivatalos sajtókonferencián észrevételezte 2007. február 5-én a Bush elnök által benyújtott, 2007. október 1.-ével kezdődő 2008-as pénzügyi évre vonatkozó amerikai költségvetési tervezet mezőgazdasági fejezetének kiemelt vonatkozásait.
A miniszter kijelentette, hogy az elnök által a Kongresszushoz benyújtott 2008. évi költségvetési tervezet pénzügy-politikailag felelősségteljes, erős pénzügyi biztonságot nyújt a mezőgazdaság szereplőinek, a farmereknek és az állattartóknak, egyúttal a rászorulók részére megnövelt támogatásokat foglal magában. A mezőgazdasági költségvetési keret biztosítja a pénzügyi alapokat az Egyesült Államok élelmiszerellátási és mezőgazdasági termelési rendszerei számára, javítja a fogyasztók táplálkozási és egészségügyi helyzetét, megőrzi és további jelentőséget biztosít a természeti forrásoknak, valamint lehetőségeket kínál a mezőgazdasági termelőknek.
Johanns elöljáróban hangsúlyozta, hogy a kinevezése óta eltelt két évet rendkívüli események sora jellemezte. Külön kiemelte minisztériuma erőfeszítéseit a hurrikán károk rendezéséhez nyújtott segítség kapcsán, amely anyagi vonzata önmagában több mint 4 milliárd dollárt tett ki. A miniszter 2006-ban júliustól decemberig az USDA magas szintű vezetőivel minden államra kiterjedő körutat tettek, amely legfőbb célkitűzése a 2007-évi Mezőgazdasági Törvény (MT) előkészületeivel összefüggésben a kidolgozandó törvény kiemelt új szabályozási elemeinek megismertetése és nyilvános fórum keretében történő megvitatása az amerikai agrárium szereplőivel. Kiemelt jelentőséget tulajdonított a marhahús kereskedelem számára történő piac újra-megnyitásoknak, valamint a piaci értékesítések kiterjesztésének.
A minisztérium általános feladatairól szólva elmondta, hogy az USDA rendkívül szerteágazó programcsoportokat valósít meg és tevékenysége a farm-programoktól és az agrárkutatásoktól kezdve a nemzetközi kereskedelmen és az állat- és növény-egészségügyi szabályozáson át, egészen a élelmiszerbiztonság megerősítéséig széles spektrumot fed le.
Az USDA programjai többek között magukba foglalják a gazdaságfejlesztést és a vidék infrastrukturális fejlesztését, az egész világra vonatkozó kiterjedt küzdelmet az éhínség felszámolásában, mint pl. az élelmiszer-segély programok, az iskolai, továbbá a WIC étkeztetési programok (WIC jelentése: nők /Women - csecsemők /Infants - kisgyermekek /Children).
Az USA mezőgazdasági minisztere - mielőtt ismertette a mezőgazdasági fejezet részleteit, amelyek megfelelnek a mezőgazdasági adminisztráció fő prioritásainak, ugyanakkor tartalmazzák azokat a megszorításokat, amelyek tükrözik az elnök költségvetési hiány csökkentésével kapcsolatos célkitűzéseit - hangsúlyozta, hogy hite és meggyőződése szerint Bush elnök deficit csökkentő intézkedéseivel egyetért.
A deficit csökkentése erősíti a gazdaságot, ami közel hasonló mértékben mozdítja elő a munkahelyteremtést, mint ahogy azt az adócsökkentés eredményezné.
Az amerikai gazdálkodók tisztában vannak az egészséges nemzetgazdaság jelentőségével. Növeli a mezőgazdaságban előállított termékek iránti keresletet, ami gyarapítja bevételeiket. Az Egyesül Államok elnöke az erős amerikai gazdaság fenntartásának elkötelezettje és ennek minden kormányzati szerv a tudatában van.
A 2007. január 31-én a mezőgazdasági adminisztráció az új mezőgazdasági törvényjavaslatok egy átfogó csomagját jelentette be, amely legfőbb célkitűzése a farmgazdálkodás és a vidék Amerikája erősítése.
2008-tól kezdődően, a költségvetés évi 500 millió dolláros növekedést foglal magában a CCC költségirányzatában a mezőgazdasági törvényjavaslat költségeinek fedezetére, amely a törvény által nevesített különböző jogcímeken kerül majd felosztásra.
A korábbi évek gyakorlatához hasonlóan a minisztérium gazdálkodását meghatározó 2007-es pénzügyi évre benyújtott költségvetés 56%-a élelmezési és élelmiszersegélyezési programokat fedez, amely programok minden ötödik amerikai állampolgárt és közel minden második - a WIC programba tartozó - amerikai újszülöttet közvetlenül érintik. Ezek a programok az USA Mezőgazdasági Minisztériumát kiemelt szereplőjévé teszik az olyan nagyjelentőségű kérdésköröknek is, mint amilyen az elhízottság megelőzése, az egészséges táplálkozás oktatása és támogatása. A költségvetés további 22%-a farm-programok fedezetét biztosítja, ide sorolva a terméktámogatásokat, gazdahiteleket, és a gabona termékbiztosításokat is. A maradék 22% nyújt fedezetet egyéb támogatások széles csoportjára, amelyekbe beletartozik a természeti források megőrzése, a vidékfejlesztés, valamint a kutatás és élelmiszerbiztonság területe is.
Az USDA 2008-évi kiadási költségvetés előirányzata a most benyújtott javaslat értelmében a 2006-évi 96 milliárd dollár, és az azt követő 2007-évi 93 milliárd dollár keretösszeggel szemben a 2008-évi tervezetben mindössze 89 milliárd dollár.
A Bush elnök által benyújtott javaslat által tükrözött csökkentésnek két fő oka van. Az egyik az, hogy ellentétben az előző évi költségfelmerülésekkel, várakozások szerint nem lesz szükség természeti csapás okozta elemi kár miatti katasztrófa elhárítási segélyfedezetre. A másik, hogy a minisztérium javaslatában szerepelnek költségfedezeti csökkentési elemek, amelyek magukba foglalnak a későbbiekben felsorolásra kerülő szabályozási változtatásokat.
A megtakarítások lehetővé teszik a kiemelt nemzeti prioritások körébe tartozó feladatok finanszírozási támogatását, amelyek között kiemelt helyen szerepel a madárinfluenza járványra való felkészülés.
Az agrárszféra részére 2008-ra előirányzott költségvetésből történő kifizetések teljesítésének 75%-a, azaz 67 milliárd dollár különféle törvényi feltételek teljesüléséhez van kötve (mandatory programs), amelyek közé tartozik például az élelmezési segélyezés, termékprogramok, exporttámogatás, és természeti források megőrzése.
A költségvetés 25%-át, azaz 22 milliárd dollárt olyan normatív támogatások (discretionary programs) teszik ki, amelyek a kutatási, oktatási, továbbképzési, vidékfejlesztési, valamint növény-és állategészségügyi feladatok ellátását hivatottak finanszírozni.
A 2007-es pénzügyi év költségvetési tervének hangsúlyai, jelentősebb elemei:
Food and Agriculture Defense Initiative (FADI)
(Élelmiszerbiztonsági és mezőgazdasági védelmi kezdeményezések)
Az USDA költségvetési javaslatában 325 millió dolláros összeg szerepel a több éve folyamatban lévő programok támogatására, amelyek szervezője és így e jelentős keret címzettje a több ügynökség tevékenységében megvalósuló 2004-óta funkcionáló FADI program.
A mostani költségvetési javaslat 148 millió dolláros növekményt mutat az előző évihez képest, amelyből az USDA folytatja az ország élelmiszerellátása és mezőgazdasági termelése biztonságának megerősítését.
Az ebbe a feladatcsoportba tartozó programok az élelmiszerellátás veszélyhelyzeteinek elhárítására szolgáló hálózat és a regionális diagnosztikai hálózat képességeinek fokozását szolgálják, amely célra 36 millió dollárral emelt keretet biztosítanak.
A programok elsődleges célkitűzése, hogy az élelmiszerellátás biztonságát fenyegető veszélyhelyzetekre, valamint állat- és növény-egészségügyi járványhelyzetekre gyorsan tudjanak védelmi képességekkel reagálni. A pathogenek gyors beazonosítási eljárásainak kutatás-fejlesztési céljaira, a hatékonyabb oltóanyagok kifejlesztésére, és a járványoknak való jobb ellenállást eredményező génkutatásra szánt összeg 35 millió dolláros növekményt reprezentál. A korokozók felderítésére és a kártevők és járványveszélyek gyors észlelését elősegítő megfigyelő tevékenységre 77 millió dollár növekmény áll rendelkezésre.
A 2008-évi költségvetési keret 16 millió dollárt biztosít az Athens-ban (Georgia állam) létesítendő Központosított Baromfiipari Kutatási Intézet (Consolidated Poultry Research Facility) létesítésének fedezetére. Ez a létesítmény szolgál majd a minisztérium elsődleges centrumául az idegen országokból származó, nem hazai eredetű, és egyre kiterjedtebben előforduló, az emberek és az állatok egészségére lesújtó következményekkel bíró madárinfluenza járványos megbetegedések válsághelyzeti kutatásainak lefolytatására.
Avian Influenza
/Madár influenza/
A Kongresszus a 2006-os pénzügyi évre jóváhagyta az amerikai elnök által járványveszély elleni küzdelemre kért 91 millió dolláros kiegészítő költségkeretet, amelyből 18 millió dollár nemzetközi célú felhasználásra lenne elkülönítve a madárinfluenza vírus felszámolására szolgáló küzdelem segélyezésére. Az USDA 2006-ban és 2007-ben jelentősen fokozta erőfeszítéseit egy lehetséges járványkitörés esetére történő felkészülés terén, amelyhez hasznosította a 91 millió dolláros külön keretet. A 2008-évi javaslat is megfogalmaz igényt hasonló célokra történő külön keret biztosítására.
A 2008. évi költségvetési javaslat a folyamatban levő madárinfluenza programokra, az előző évi keretösszeggel azonos, 82 millió dolláros fedezetet allokál. Az előirányzatból az USDA az egyes államok állategészségügyi ellenőrzési szolgálataival szoros együttműködésben folytatja az alacsony patogenitású fertőzésveszélyek monitorozását, és fokozza az esetleges járványhelyzetre való felkészülést, valamint a tengerentúli magas patogenitású influenza vírus (H5N1) tovaterjedésének megfékezését. Az előző költségvetési évre biztosított kerettel szemben - abból leszámítva a válsághelyzet célú egyszeri fedezeti összeget - 32 millió dollárral került megnövelésre a járványelleni küzdelem költségfedezete.
Az USDA-APHIS (USDA Mezőgazdasági Minisztériuma Állat- és Növény-egészségügyi Ellenőrző Szolgálata) ügynökség foglalkozik első helyen kiemelten az esetleges járványhelyzetek kezelésével.
A Bush elnök által bejelentett amerikai kormányzati integrált cselekvési terv részeként az USDA ki fogja egészíteni nemzetközi és hazai feladatait a madárinfluenza vírus terjedésének kontrollálásával. Ezek a további feladatok kiterjednek a vírusfelderítésre, a baromfitelepek fokozott biológiai védekezési rendszerére (biosecurity), a szárnyasok/madarak mozgásának, valamint az ilyen alapú baromfitermékek szállításának felügyeletére, mivel ezek potenciális vírushordozók lehetnek, továbbá az ipari termelők kockázat csökkentő gyakorlatának ösztönzésére.
Energy Initiatives
(Energiatakaréskossági kezdeményezések)
A költségvetés - az USDA vezetője által 2005 decemberében bejelentett átfogó energiastratégiai program részeként - továbbra is támogatja azokat az erőfeszítéseket, amelyek megoldást nyújtanak a termelők számára a magas energiaköltségek kihatásainak kezeléséhez, a megújítható energiaforrások és energiatakarékos technológiák fejlesztéséhez.
A 2008-évi költségvetés továbbra is biztosítja fenti célmegvalósítás érdekében a pénzügyi támogatást, szem előtt tartva Bush elnök legújabb célkitűzését ezen a területen, amely szerint 2017-ig 20%-kal kell csökkenteni a benzin felhasználás mennyiségét.
Ennek megfelelően, a mostani költségvetési javaslat 397 millió dollárt tartalmaz energia-projektekre, ami 161 millió dollárral magasabb az előző évi keretösszegnél. Ebből a növekmény összegből 132 millió dollár vidékfejlesztési keretében megújítható energia kutatási célú beruházásokra került meghatározásra. A maradék 29 millió dollár olyan bioenergiai kutatási és fejlesztési tevékenységeket támogat, amelyek elősegítik a bioenergiai nyersanyagokat és a cellulóz alapú etanol gyártásra való átállási technológiákat. Ez a keret, mindamellett, független a mezőgazdasági adminisztráció által igényelt és a 2007-évi MT-ben szerepeltetett 1,6 milliárd dolláros pénzügyi keretösszegtől.
Megjegyzés: 2007-ben az USDA költségvetésben energiatakarékossági vonatkozású projektekre allokált céltámogatásaira 85 millió dollár szerepel az előző évi 67 milliós összeggel szemben. Ez a keret magában foglal pénzeszközöket a megújítható energiaforrások kutatási és demonstrációs projektjeinek támogatására, és további törekvéseket az energiafejlesztéshez, és állami birtokban lévő földeken keresztül történő energia átvitelhez/továbbításhoz.
A vidékfejlesztési hitel- és segélyprogramok rendszerén keresztül a 2006. évi, és a jelenleg érvényben lévő 2007. évi mezőgazdasági költségvetés is tartalmaz egy 236 millió dollár összeget meghaladó pénzügyi alapot a megújítható energia, valamint az energia-hatékony projektek támogatására.
Farm Support Programs
(Farm-támogatási Programok)
A minisztérium farmtámogatási programjaihoz, amely programok törvényi feltételek teljesüléséhez vannak kötve (mandatory programs), a pénzügyi fedezet a CCC (Termék Hitel Ügynökség) keretből kerül biztosításra. A jelenleg hatályos törvényi szabályozás következik a CCC programja alatt ismertetésre kerülő immár több éve tapasztalható trendből.
Commodity Credit Corporation
(CCC: Termék Hitel Ügynökség)
A 2005-évi 20,2 milliárd dollárt maghaladó CCC kifizetések magukban foglaltak cca. 2,8 milliárd dollár katasztrófa kárenyhítésre szolgáló összeget, valamint kalkulált növekedést a termelési ciklusokat kiegyenlítő, illetve anticiklikus (counter-cyclical) jövedelemtámogatásban, hitelveszteség térítést, és más olyan kifizetéseket, amelyek a kiemelt terményprogram körben tapasztalt bőséges termésfelhozatalból adódó árcsökkenés következtében ártámogatásként váltak szükségessé.
A 2006. évi CCC kifizetések becsült nagysága még 21 milliárd dollárt volt, azonban a 2007-es pénzügyi év költségvetési tervében már csak 13 milliárd dollár betervezett összeg szerepel. A 2008. évi CCC kifizetések várható nagysága mintegy további 1 milliárd dolláros csökkenést tükröz.
A 2006-óta tartó CCC keret csökkentés hátterében kisebb katasztrófa elhárítási készültség, számos gabonatermék esetében a vártnál magasabb és rekord nagyságú termék értékesítési árak és további mértékű termékár növekedés, valamint a törvényhozás számára javasolt mérsékeltebb forrásokból finanszírozható farmtámogatási program szerepel.
2008-ban a törvényi szabályozástól önmagában 1 milliárd dollár megtakarítást remélnek. Tízéves viszonylatban a reformok több mint 7,7 milliárd dollár költségtakarékosságot jelentenének.
Crop Insurance
(Terménybiztosítás)
A terménybiztosításokra fordítható biztosítások utáni netto kifizetések 2001-2007 időszakban közel 50%-kal növekedtek a 2000-évi terménybiztosítási reform bevezetését követően. Ezzel egy időben a ad-hoc elemi kár veszteség kompenzációs programok keretében a termelők továbbra is részesedtek elemi kár térítési kifizetésekben. A 2007-évi költségvetés tervezet olyan javaslatokat tartalmaz, amely ösztönöz a terménybiztosítási fedezetekre, és a program bevezetése költségcsökkentést eredményez, tehát elégséges fedezetet nyújt a legtöbb farmer számára a bekövetkező veszteség idején.
A javaslatok - amelyek azonosak a 2006-os pénzügyi év költségvetési tervében szereplő javaslatokkal - magukban foglalnak egy emeltszintű minimumbiztosítási fedezetet, amely a direktkifizetéseket a terménybiztosítási kötvény megvásárlásához kapcsolja és változó díjtétele, a biztosítási prémiuma és a megkötése. A javaslatban szereplő változtatások kombinációja remények szerint 2008-tól kezdődően évi mintegy 140 millió dolláros költségmegtakarítást eredményezhet.
Domestic Nutrition Assistance Participation and Funding
(Hazai élelmiszertámogatási részvétel és segélyalap)
A minisztérium három kiemelt támogatási programban vesz részt: Nők, csecsemők és kisgyermekek (WIC Program), Élelmiszerjegy program (Food Stamp Program) és Iskolai étkeztetési program (School Lunch Program), amelyek folyamatos növekedést mutatnak a 2004-2007 időszak vonatkozásában. A költségvetés tervezet teljes fedezetet biztosít ezekre a programokra, amelyek együttes keretösszege a 2008-as pénzügyi évre közel 56 milliárd dollár.
A minisztérium a WIC programokban való részvételével egyre újabb rekordokat mondhat magáénak. 200-ban 8,3 millióan részesülnek majd havontailyen támogatásban. A tervezetben erre a támogatási célra 5,5 milliárd dollár szerepel, és további 200 millió dollár kiegészítő költségkeret áll rendelkezésre, ha a ráfordítási költségek emelkedése következtében szükségessé válna.
Az élelmiszerjegy programban felmérések szerint részesülők száma az előző évinél száz ezerrel kevesebb. A minisztérium 2008. évi költségvetésében erre a programra allokált keretösszeg 37,0 milliárd dollár, amely 26,2 millió fő részére biztosít fedezetet. A 2008-évi tervezetben az élelmiszerjegy program teljes költségfedezete biztosított és még további 3 milliárd dollár feltételes pótkeret is igénybe vehető, amennyiben a program költségei meghaladják a tervezet szintet.
Iskolai étkeztetési (ebéd) programban naponta 31,5 millió gyermek részesül, amely 1,5 millióval haladja meg az előző évben ebből a juttatásból részesítettek számát. A programra biztosított fedezet 13,9 milliárd dollár, amely 632 millió dolláros növekedést mutat előző évi összehasonlításban. A költségvetés tartalmaz új elemként további 300 millió dollár összegű kiegészítő költségkeretet is.
Az USDA programok között továbbra is szerepel a világ számos területén éhínségtől szenvedők élelmiszerellátásának megsegítése. Bush elnök költségvetési tervezetében 100 millió dollár vár jóváhagyásra a McGovern-Dole International Food for Education and Child Nutrition Program (Nemzetközi gyermekélelmiszer segélyezési program), amely összeg azonos a 2006-évi és a 2007-évi programban szerepeltetett támogatási összeggel.
Ez a támogatási részvétel a minisztérium részéről a 2006-évi 2,6 millió támogatásban részesített rászorulóval szemben 2008-ban 2,5 millió rászoruló asszony és gyermek részére nyújt élelmiszertámogatást (mintegy 80 ezer tonna termék adományozása formájában).
Farm Bill Conservation Program Funding and Program Enrollment
(Mezőgazdasági Törvény Természetvédelmi Program Részvétel)
A 2008-évi költségvetési tervezet 4,0 milliárd dollárt biztosít a 2002-évi Mezőgazdasági Törvényben meghatározott feladatok folytatólagos ellátására. Ezek közül a programok közül a legnagyobb költségfedezettel a Conservation Reserv Program (1985 óta létező Természet védelmitartalék-földalap program, amely hosszú távú, 10 éves területpihentetést jelent, amire támogatás jár) rendelkezik. 2008-évi becsült költségszükséglete 2,1 milliárd dollár, azaz több mint fele a teljes célkeretnek.
A Conservation Security Program (Természetvédelmi program) 316 millió dolláros összegéből azokat a termelőket részesítik támogatásban, akik földvédelmi célból meghatározott földművelési gyakorlatot folytatnak, mintegy 280 folyó-menti vízgyűjtő medencében
Kommentáld!