Egészségügy: Egészségügy az Európai Unióban

Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 706 fő
  • Képek - 292 db
  • Videók - 44 db
  • Blogbejegyzések - 374 db
  • Fórumtémák - 54 db
  • Linkek - 80 db

Üdvözlettel,

Egészségügy klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 706 fő
  • Képek - 292 db
  • Videók - 44 db
  • Blogbejegyzések - 374 db
  • Fórumtémák - 54 db
  • Linkek - 80 db

Üdvözlettel,

Egészségügy klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 706 fő
  • Képek - 292 db
  • Videók - 44 db
  • Blogbejegyzések - 374 db
  • Fórumtémák - 54 db
  • Linkek - 80 db

Üdvözlettel,

Egészségügy klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 706 fő
  • Képek - 292 db
  • Videók - 44 db
  • Blogbejegyzések - 374 db
  • Fórumtémák - 54 db
  • Linkek - 80 db

Üdvözlettel,

Egészségügy klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Szakpolitikák

Az EU alapszerződése értelmében az Uniónak törekednie kell polgárai egészségi állapotának javítására, gátat kell vetnie a betegségek terjedésének, és azonosítania kell az egészséget fenyegető veszélyforrásokat. Ez a feladat az egészségüggyel összefüggő szakpolitikai területeket összehangolni igyekvő, integrált EU-szintű tevékenységek kialakításához vezetett. Az EU egészségügyi stratégiáján keresztül járul hozzá az európai népegészségügyi helyzet javításához; miközben kiegészíti a tagállamok ez irányú tevékenységeit, teljes mértékben tiszteletben tartja azt, hogy az egészségügyi szolgáltatások és ellátás kialakítása és biztosítása az egyes országok hatáskörébe tartozik.

Az EU egészségügyi stratégiájának a középpontjában az együttműködés és egyeztetés erősítése, az információcsere és a nemzeti döntéshozatal támogatása áll. Az Unió célja olyan átfogó egészségügyi információs rendszer kialakítása, amely Európa-szerte megbízható és naprakész egészségügyi adatokhoz biztosít hozzáférést, s így lehetőséget nyújt a polgárok egészségi állapotát befolyásoló tényezők közös elemzésére. Az EU további célja, hogy fokozza az egészséget fenyegető veszélyekre való reagálás sebességét. Ezért támogatja a járványügyi megfigyelést és a fertőző betegségek ellenőrzésére hivatott rendszereket. A további célok közé tartozik a betegbiztonság, az ellátás minőségének javítása, a határokon átnyúló egészségügyi ellátás fejlesztése, valamint az egészségügyi szakemberek és a betegek mobilitásának elősegítése.

Különösen szoros az összefüggés az egészségügyi és a fogyasztóvédelmi politikák között. Ezen a téren a termékek és szolgáltatások biztonságos mivolta – ideértve az élelmiszer-biztonságot és az ezzel kapcsolatos riasztórendszert - az egyik legfontosabb kérdés. Számos további olyan politikai terület létezik azonban, amely szorosan összefügg az egészség védelmével. A munkahelyi egészség és biztonság területén hozott intézkedések a munkahelyen fellépő egészségügyi kockázatok, a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések elleni védelemre irányulnak. Az egészségügyi politikát a környezetvédelmi politikával is össze kell hangolni. A technológiafejlesztési és az információs társadalmi programok ugyancsak tartalmaznak olyan tevékenységeket, amelyek összefüggnek az egészséggel, az egészségügyi rendszerrel. Számos konkrét kutatási projekt is egészségüggyel kapcsolatos témákra irányul. A gyógyszeripari termékek értékelése és engedélyezése szintén ide tartozik, és ugyancsak roppant fontos terület.

 

 

A közösségi egészségügyi mutatók

A közösségi egészségügyi mutatók

A 2003–2008-ra vonatkozó népegészségügyi program legfontosabb célkitűzése, hogy összehasonlítható adatokkal szolgáljon az európai polgárok egészségi állapotáról, és ennek érdekében egészségügyi mutatókat dolgozzon ki, és adatgyűjtést végezzen. Az összegyűjteni kívánt információ a lakosság egészséggel kapcsolatos magatartására (pl. életmód és az egészséget befolyásoló más tényezők); a betegségekre (pl. krónikus, súlyos és ritka betegségek ellenőrzésének gyakorisága és módja), illetve a különböző egészségügyi rendszerekre (pl. az ellátás elérhetősége és minősége, az emberi erőforrások és az egészségügyi ellátási rendszer pénzügyi életképessége) vonatkozik. Az adatgyűjtés az egész Európára alkalmazandó, összehasonlítható egészségügyi mutatókra, továbbá a gyűjtésre és felhasználásra vonatkozó közösen elfogadott definíciókra és módszerekre fog alapulni.

A jelenleg folyó uniós népegészségügyi program keretében összeállították az európai közösség egészségügyi mutatóinak (ECHI) listáját. A mutatók kidolgozását és az adatgyűjtést koordinált munkacsoportok végzik, melyek szoros együttműködésben dolgoznak az Eurostattal és a közösségi statisztikai programmal. A WHO-val, az OECD-vel és az egészségügyi tájékoztatás területén aktív szerepet játszó más nemzetközi szervezetekkel folytatott kapcsolatokat megerősítik.

Az EU tevékenysége arra irányul, hogy növelje ezen eszközök minőségét és összehasonlíthatóságát, és ezzel megkönnyítse a tagállamok és európai hálózatok információ-elemző munkáját, illetve növelje a népegészségügyet érintő információk és adatok elérhetőségét. A végső cél olyan európai uniós egészségügyi információ- és tudásbázis kiépítése, mely az európai szakértők és a nagyközönség számára is hozzáférhető lesz.

 

 

Statisztikai adatok

 

Az Európai Unió népegészségügyi stratégiájának egyik fő célja az európai polgárok egészségi állapotáról és az európai egészségügyi ellátórendszerekről szóló összehasonlító adatok előállítása. Az egészségfigyelési rendszer létrehozásával az EU a polgárok egészségügyi helyzetére vonatkozó információk és ismeretek bővítését kívánja elérni. Ehhez a munkához tartozik a különböző mutatók meghatározása, az egészségügyi adatgyűjtés, a statisztikai elemzés, az egészségügyi helyzetről szóló rendszeres beszámolók összeállítása és a népegészségügy területén bevált módszerek megosztása az Unió tagállamai között. Az adatgyűjtés, a mutatók kidolgozása már az előző egészségfigyelési program alatt megkezdődött. Az új népegészségügyi program az egészségfigyelési infrastruktúra továbbfejlesztése érdekében folytatja a megkezdett munkát: az adatokra vonatkozó igények elemzését, a mutatószámok meghatározását, a minőségi kritériumok kialakítását, az adatok gyűjtés, a beszámolók elkészítése és elemzése terén tett tagállami erőfeszítések technikai támogatását, valamint az eredmények terjesztését. Kulcsfontosságú ezen a téren az Eurostattal és partnerintézményeivel való szoros együttműködés. A rendszer működése kiegészíti a nemzetközi szervezetek, így az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az OECD hasonló irányú tevékenységeit.

Az EU e rendszer keretén belül támogatja az uniós polgárok egészségi állapotáról szóló, megbízható adatokat tartalmazó rendszeres összefoglalók elkészítését és azok széles körben történő terjesztését. A cél az EU polgárait érintő legfontosabb egészségügyi problémák jobb megismerése és megértése annak érdekében, hogy ellenük mind az Unió, mind a tagállamok és az egyének sikeresebben vehessék fel a harcot. A legfontosabb tevékenységi területek a következők: az egészséget meghatározó tényezők és az egészségi állapot; a jövő egészségügyi forgatókönyvei és politikai alternatívái; az alkoholizmus gazdasági és társadalmi következményei; a szexuális egészség, HIV/AIDS; azok a gazdasági és társadalmi következmények, amelyek a mentálhigiéné zavaraiból és az ezzel kapcsolatos betegségekből erednek; személyi sérülések, köztük öncsonkítás; szexuális higiéné. Az „egészségben eltöltött életévek” nevű mutató azon évek számát jelzi, amelyek során egy adott személy várhatóan jó egészségnek örvend majd. Ez az adat megbízható mutatóként szolgálhat az egészség termelékenységi/gazdasági faktorként történő számbavételéhez, sokatmondó mérőszáma a lakosság egészségi állapotának, az egészséget meghatározó legfontosabb tényezők hatásának.

 

 

 

Az unióban a betegek szabadon választhatják meg, hol kívánják kezeltetni magukat. Az Európai Bizottság a határokon átnyúló egészségügyi ellátás jogi kereteinek meghatározására tett javaslatot. Az EP állásfoglalásában támogatja a kezdeményezést, és kiemelten kezelné a magas színvonalú ellátás, a jogbiztonság garantálását, az egészségfinanszírozás fenntarthatóságát. A képviselők uniós betegjogi chartát szeretnének.


A parlament által csütörtökön elfogadott szöveg emlékeztet: „az Európai Bíróság 1998 óta több olyan döntést is hozott, amely szerint a betegek szabadon megválaszthatják az orvosi kezelés és betegellátás helyét, ezzel a szabad mozgás elvét alkalmazva a külföldön nyújtott egészségügyi ellátás megtérítésére is”.

Az EP „üdvözli az Európai Bizottság kezdeményezését egy olyan konzultációs eljárás megindítására, amely a határokon átnyúló egészségügyi ellátás kereteinek meghatározását célozza”

A képviselők kimondják: „a betegek mobilitása csak a beteg szabad akaratától függ, és ezt semmivel sem szabad befolyásolni”.

A parlament „szükségesnek látja egy olyan jogi keret kidolgozását, amely a leginkább garantálni tudja a betegek időben megfelelő és magas színvonalú egészségügyi ellátáshoz jutását, továbbá a határokon átnyúló egészségügyi szolgáltatások fejlődését és az egészségfinanszírozás fenntarthatóságát”. Az állásfoglalás megjegyzi, „az egészségügyi szolgáltatásokra nem vonatkozik a szolgáltatási irányelv”.

Az egyik elfogadott módosítás szerint „a jövőbeli közösségi keretnek közös betegjogi chartát kellene tartalmaznia” annak érdekében, hogy ezeket a jogokat a határokon túl és a kibocsátó országban is gyakorolják”.

A képviselők kiemelik, „hogy a határokon átnyúló egészségügyi ellátás magában foglalja a betegek mobilitását, az egészségügyi dolgozók mobilitását, valamint a másik országból nyújtott egészségügyi ellátást”.

„A jogbiztonság megteremtése a határokon átnyúló egészségügyi ellátás költségeinek megtérítése tekintetében a betegek, a nemzeti egészségbiztosítási rendszerek, valamint az egészségügyi szolgáltatók számára egyaránt elsőbbségi feladat” - így a szöveg.

Az EP „sürgősen kéri a bizottságot az egészségügyi ellátásra vonatkozó közös elvek és alapvető iránymutatások kidolgozására, a betegek biztonságának szavatolása érdekében”.

A parlament „úgy véli, hogy a jövőbeli közösségi keret lehetőséget nyújthat arra, hogy az európai polgárok számára egyértelművé tegye az egészségügyi ellátó rendszerben őket megillető jogokat, és arra ösztönzi a tagállamokat, hogy fejlesszék egészségügyi rendszereiket”.

 

Címkék: egészségügy az EU-ban

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu