Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Egészségügy klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Egészségügy klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Egészségügy klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Egészségügy klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az EU akcióprogramokra épülő közös szociálpolitikája nem tűzte ki célul egységes európai szociális biztonsági jog kialakítását, amelynek közvetlenül kötelező szabályai a huszonhét különböző tagállami szociális jogot felváltva egységes európai szociális kódexet alkothatnának. Az EU „társadalombiztosítási joga” tehát harmonizáció helyett koordinációra épül. Az Unió csupán arra törekszik, hogy a személyek szabad mozgásának jogával élő, EU-tagállamokban utazó tagállami állampolgárok és családtagjaik részére biztosítsa az ellátások igénybevételére való jogosultságot más tagállamok területén is, vagyis a migráció megvalósulása során.
A koordináció jogforrása a 1408/71/EGK és a végrehajtására kiadott 574/72/EGK rendelet (a továbbiakban együtt: Rendelet).
Összefoglalva: A társadalombiztosítás terén tehát alapvetően minden tagállamban a tagállami jogszabályok érvényesek továbbra is. Azt viszont, hogy egy másik tagállam állampolgárai közül ki, mikor és milyen mértékben tartozik a másik tagállam jogszabályainak hatálya alá, az Uniós jogszabály határozza meg. (Bővebben lásd: Uniós Egészségbiztosítási Füzetek 1.)
Mire tarthatunk igényt a rendeletek alapján, ha egy másik tagállamba utazunk?
a) Itthon megszerzett jogainkat más tagállamok elismerik,
b) ha itthon már rendelkezünk biztosítással, nem kell újból biztosításba lépnünk a másik tagállamban, azaz tiltják a kétszeres biztosítást és
c) egyetlen tagállamban sem érhet bennünket hátrányos megkülönböztetés azon az alapon, hogy más állam állampolgárai vagyunk, végül
d) korábbi biztosításunk nem veszik el, a biztosításban töltött, illetve szolgálati időt a szolgáltatások nyújtásakor figyelembe veszik.
A fenti alapelvekre tekintettel sürgősségi egészségügyi ellátást, teljes egészségügyi ellátást vagy hazai helyett külföldi gyógykezelést kaphatnak a magyar állampolgárok az EU tagállamaiban attól függően, hogy átmenetileg vagy végleges ottlakás céljával, illetőleg kifejezetten valamilyen gyógykezelés igénybevétele miatt tartózkodnak az adott tagállamban.
Orvosilag szükséges ellátás
A biztosítottak körében már ismert E-111 jelű nyomtatványt 2005. november 1-jétől Magyarországon is egy új dokumentum az Európai Egészségbiztosítási Kártya váltotta fel, amely szintén az orvosilag szükséges ellátások igénybevételére jogosítja birtokosát. Az Európai Egészségbiztosítási Kártyával rendelkező, ellátásra jelentkező személyek a tervezett tartózkodásukra való tekintettel orvosilag szükségessé váló szolgáltatásokban részesülhetnek az adott tagországi biztosítottaknak megfelelő feltételekkel. Az orvosi szükségesség fennállásáról elsődlegesen - a körülmények mérlegelésével - a kezelőorvos dönt.
Orvosilag szükségesnek azonban nem csak az azonnal nyújtandó szolgáltatások minősülhetnek. Amennyiben az igényelt ellátást - a beteg állapotára való tekintettel - nem feltétlenül szükséges rövid időn belül nyújtani, a szolgáltatónak figyelembe kell vennie, hogy az illető személy milyen hosszú időt kíván a tagországban tölteni.
Az ellátás nyújtásának kritériuma tehát nem az azonnali szükségesség, hanem az, hogy a magyar biztosítottat külföldi tartózkodásának tervezett ideje alatt milyen gyógykezelésben kell részesíteni. Minden olyan ellátás nyújtható egy másik tagállamban a magyar egészségbiztosítás terhére, amely a biztosított állapotára és tartózkodásának várható idejére tekintettel orvosilag szükséges. További általános, bár az EU-s koordinációs rendeletek által nem konkrétan előírt követelmény, hogy az ellátás okának (a betegségnek) az adott tagállamban való tartózkodás során kell jelentkeznie, vagy olyan mértékben súlyossá válnia, hogy beavatkozás válik szükségessé.
Amennyiben tehát a turista olyan betegségben szenved, amelynek kezelése ráér, esetleg az adott tagállamban is csak előjegyzéssel, várakozással lehet hozzájutni, akkor az ellátás már nem feltétlenül indokolt. Mindenesetre ebben a kérdésben végső szót a kezelőorvos, vagy a tartózkodási hely szerinti és a költségek elszámolásában közreműködő biztosító mondja ki.
A módosított rendeletszöveg meglehetősen nagy értelmezési autonómiát ad a szolgáltatónak. Tehát: a módosított rendelet szövege alapján előfordulhat, hogy Németországban hajlandók egy magyar turista orrsövényferdülését kezelni, de ugyanakkor elképzelhető az is, hogy azt mondják, hogy nyugodtan menjen haza, és otthon kezeltesse magát, mert nem indokolt, hogy Németországban vegye igénybe az ellátást.
A gyógyszer tekintetében szintén nem egyszerű a helyzet: ha a gyógyszer felírását a kezelőorvos szükségesnek tekinti, és az adott ország biztosítottjainak az a gyógyszer támogatással jár, akkor ugyanolyan feltételek mellett kiváltható, mintha az illető helyi biztosított lenne.
A például Angliában felírt gyógyszert a helyben szokásos TB támogatással azonban csak Angliában lehet kiváltani. A külföldi vény Magyarországon beváltható, azonban csak teljes áron. Tehát nem fordulhat elő, hogy az angol gyógyszert Magyarországon az angol támogatási rendszer szerint adnánk ki. Az EU-ban a gyógyszer transzparencia irányelv értelmében egységes törzskönyvezés van, tehát csak egyszer veszik nyilvántartásba és ezek után minden tagállamban forgalmazható a gyógyszer. Azaz nem fordulhat elő, hogy más tagállamban, pl. 2004. május 1-től Magyarországon nem törzskönyvezett gyógyszert írnának fel az EU területén. Forgalmazás tekintetében persze lehet eltérés, továbbá a támogatás mértékében és a támogatottak körében is, mivel ezekről a tagállamok - bizonyos belső jogszabályi keretek között - szabadon dönthetnek.
Az ellátások költsége
Itthoni egészségbiztosításunk alapján az Országos Egészségbiztosítási Pénztár mindazokat az ellátásokat kifizeti, amelyeket az EU-tagállam állampolgárainak is a biztosítójuk fizet; ezeket tehát külföldön térítésmentesen kapjuk. Azon ellátásokért viszont, amelyekért az EU-tagállam állampolgárai is maguk fizetnek, a magyar állampolgároknak is fizetni kell. Mindez az azonos elbírálás elvéből következik.
Az Európai Egészségbiztosítási Kártya igénylése
A kártyát - az E111 jelű nyomtatványhoz hasonlóan - a Megyei Egészségbiztosítási Pénztár(ak) (MEP) adja ki, kérelemre a magyar egészségügyi szolgáltatásokra jogosult személyek részére. A kártya kiadása térítésmentes, kivéve azon eseteket, ha megsemmisül, megrongálódik, elvész, vagy ellopják. Ilyen esetekben igazgatási szolgáltatási díj fizetendő.
A kártya a MEP(ek) ügyfélszolgálatán igényelhető (MEP cím, ügyfélfogadás rendje: www.oep.hu - ügyfélszolgálatok menüpont) személyesen vagy meghatalmazott útján, kiskorúak esetében a törvényes képviselő közreműködésével.
Az E111 jelű nyomtatvánnyal kapcsolatos gyakorlathoz képest nem változnak a bemutatandó igazolások.
A kártya kiadásához az alábbi dokumentumokat kell bemutatni a MEP ügyfélszolgálatán :
- Személyazonosságot igazoló okmány, (útlevél, személyigazolvány, - új személyi igazolvány esetén lakcím kártya is),
- TAJ számot igazoló okmány,
- és az ügyintézés gyorsítása érdekében a nagykorú személyek esetén a jogosultságot bizonyító okmányok, amelyek az alábbiak lehetnek:
A fenti okmányokat a MEP másolatban is elfogadja, a jogosultságot igazoló dokumentumok eredeti példányának bemutatása nem szükséges.
Meghatalmazás
A kérvényező helyett meghatalmazott is eljárhat.
Nagykorú személy helyett csak eredeti meghatalmazással járhat el más személy
Kiskorú személy helyett kizárólag a szülő (törvényes képviselő) járhat el!
Szükség esetén a kártya kiállítását írásban is lehet kérni, de a kártya átvétele ebben az esetben személyesen történik, miután annak átvételét a kérelmező az átvételi elismervényen aláírásával igazolja.
A kártya érvényessége
A kártya érvényessége eltér az E111 jelű nyomtatvány érvényességi idejétől.
Abban az esetben, ha a kártyabirtokos magyarországi egészségbiztosítási jogosultsága a kártyán feltüntetett érvényességi idő alatt (pl. külföldre költözés miatt) megszűnik, a kártyát haladéktalanul vissza kell szolgáltatni az azt kiállító MEP-nek.
Jogosultság nélkül egy másik tagállamban igénybe vett egészségügyi szolgáltatások költségeiért a szolgáltatás igénybe vevője viseli a felelősséget.
Általános tudnivalók
A turistákra is vonatkozik az egyenlő bánásmód elve. Ez azt is jelenti, hogy amennyiben az adott tagállam biztosítottai az ellátásért olyan önrészt kötelesek fizetni, amelyet a biztosítójuk nem térít vissza, akkor ezt a magyar jogosult is köteles megfizetni, s az összeget az OEP nem téríti meg. Szinte minden tagállamban kell kisebb-nagyobb önrészre számítani, ezek mértéke eltérő, 5-20 euró. (pl. orvosi vizit, kórházban töltött napok, mentő, stb.).
További fontos tudnivaló, hogy a szolgáltatásokat csak az adott országokban az egészségbiztosítás illetékes szerveivel szerződésben lévő szolgáltatótól lehet az egyenlő elbánás elvének megfelelően - tb-támogatással - igénybe venni. A szerződés nélküli magánszolgáltató által nyújtott ellátás költségeit a beteg saját maga fizeti. Ez utóbbi esetben az Európai Egészségbiztosítási Kártyával utólag sincsen lehetőség a költségek megtéríttetésére.
A kártya alapján ugyanazon ellátások nyújtandók, mint az E111 jelű nyomtatvány esetében, azaz egy másik tagállamban a magyar egészségbiztosítás terhére vehetők igénybe azok az egészségügyi szolgáltatások, amelyek az adott tagállamban való átmeneti tartózkodás során orvosilag szükségessé válnak.
A szolgáltatás orvosilag szükséges jellegét a kezelőorvos bírálja el, ennek megfelelően a Kártyával közvetlenül az adott tagállam társadalombiztosítási/egészségbiztosítási szervével szerződéses kapcsolatban álló egészségügyi szolgáltatóhoz kell fordulni. Az egészségügyi szolgáltatónak úgy kell ellátnia a magyar biztosítottat, mintha az adott tagállamban lenne biztosított.
Ez egyben azt is jelenti, hogy:
A kártya nem használható fel továbbá akkor, ha a biztosított valamilyen egészségügyi szolgáltatás igénybe vételének céljából utazott másik tagállamba.
A magyar biztosítottak - hasonlóan az E111 jelű nyomtatványhoz - az alábbi országokban való átmeneti tartózkodás során részesülhetnek ellátásban a társadalombiztosítással szerződött szolgáltatóktól:
Ausztria; Belgium; Ciprus (görög rész); Bulgária; Csehország; Dánia; Egyesült Királyság; Észtország; Finnország; Franciaország; Görögország; Hollandia; Írország; Izland; Lengyelország; Lettország; Liechtenstein; Litvánia; Luxemburg; Málta; Németország; Norvégia; Olaszország; Portugália; Románia; Spanyolország; Svédország; Szlovákia; Szlovénia
Svájc
2006. április 1-jétől Svájc tekintetében is alkalmazandók a szociális biztonsági koordinációs rendelkezések, amelyek az Európai Gazdasági Térség (EGT = az Európai Unió tagállamai, valamint Norvégia, Izland és Liechtenstein) esetében már 2004. májusától előírják az orvosilag szükséges egészségügyi szolgáltatások nyújtását átmeneti tartózkodás idején.
Az EGT szabályainak megfelelően a Magyarországon egészségügyi szolgáltatásra jogosult azon személyek, akik valamely EGT tagállam területén laknak, 2006. április 1-jétől Svájc területén is az Európai Egészségbiztosítási Kártyájukkal vagy a Kártyahelyettesítő nyomtatvánnyal vehetik igénybe azokat az egészségügyi szolgáltatásokat, amelyek - az átmeneti svájci tartózkodásuk ideje alatt - orvosilag szükségesnek minősülnek.
További információ:
http://www.oep.hu/pls/portal/docs/PAGE/LAKOSSAG/OEPHULAK_EBELLAT/
KETOLDALUEGYEZM/SVAJC_EUKARTYA.PDF
Visszatérítési szabályok az egyes tagállamokban
Egyes tagállamokban (Belgium, Finnország, Franciaország és Luxemburg) az összes költséget a betegnek kell megelőlegeznie és a tagállam biztosítója téríti ezt vissza.
Ezekben az országokban az egészségügyi ellátások, gyógyszerek költségeit az ellátásban részesülő személy attól függetlenül köteles megelőlegezni, hogy volt-e kártyája, vagy sem. Az ellátások költségéből visszatéríthető összeget (az önrészt nem) az illetékes tagállami biztosító téríti meg.
Belgium : a kártyát valamennyi számlával és orvosi jelentéssel még a tartózkodás ideje alatt be kell nyújtani a belga biztosítónak, amely megtéríti a költségeket (kivéve az önrészt).
Finnország : amennyiben bármilyen oknál fogva a magánorvosnak, vagy a fogorvosnak a kezelésért készpénzzel kell fizetni, a számlákat meg kell őrizni, és a finn társadalombiztosítási intézmény képviseletéhez (KELA) kell fordulni. a Egyidejűleg be kell mutatni a kártyát, illetve a költségtérítésre vonatkozó kérelmet kell benyújtani..
Franciaország: a költségtérítési igényt, beleértve a kezelést tanúsító igazolólapot (Feuille de Soins), a kártyát és a kezelés számláit a Caisse Primaire d'Assurance Maladie helyi képviseletére kell benyújtani. A térítést senki sem kapja meg a helyszínen, ezért az igény benyújtásával egyidejűleg meg kell adni azt a bankszámlaszámot, vagy címet, ahová a térítést el lehet juttatni.
Luxemburg: a kezelés, vagy a gyógyszer kifizetését követően a munkavállalói kassza helyi képviseletéhez (Caisse de Maladies Ouvriers) kell fordulni. Itt kell bemutatni a kártyát és az egyéb okmányokat.
A kártya tartalma
A Magyarországon kiadott kártya nem váltja fel és nem helyettesíti a TAJ-t tartalmazó „Hatósági Igazolvány”-t (a zöld vagy fehér-kék színű ún. TAJ kártyát). Így e kártyával csak egy másik tagállamban vehetők igénybe a szükséges szolgáltatások. A kártya mezőinek felirata magyar nyelvű, s mivel a kártya külalakja az Európai Gazdasági Térségben egységes, egy másik tagállam egészségügyi szolgáltatója magyar nyelv ismerete nélkül is megfelelően megállapíthatja a neki bemutatott kártya tartalmát. A kártya biztonsági okmány és az alábbi adatokat tartalmazza:
Mi a teendő a kártya megsemmisülése, megrongálódása, elvesztése esetén?
Abban az esetben, ha a kártya elveszik, ellopják, megsemmisül, vagy olyan mértékben megrongálódik, hogy használhatatlanná válik, ezt a tényt a biztosítottnak haladéktalanul be kell jelentenie az illetékes, a kártyát kibocsátó MEP-nek. Ilyen esetekben a biztosított igazgatási szolgáltatási díj megfizetése ellenében igényelhet új kártyát.
Ideiglenes kártyahelyettesítő nyomtatvány
Amennyiben a biztosított kártyát igényel, de azt valamely okból a MEP-nek nem áll módjában azonnal kiadni, a kártya adatait tartalmazó papíralapú nyomtatványt, „ideiglenes kártyahelyettesítő nyomtatvány”-t ad ki, amellyel az ellátások ugyanolyan módon és mértékben vehetők igénybe, mint a kártyával. E nyomtatvány érvényességi ideje 90 nap, kiváltása térítésmentes.
Utasbiztosítás
Miután a turisták által sűrűn látogatott üdülőhelyek környékén az orvosok döntően magánpraxisban működnek, illetőleg bizonyos államokban a magyarországinál szűkebb a társadalombiztosítás keretében igénybe vehető szolgáltatások köre, továbbá egy külföldön elszenvedett baleset esetén a hazaszállítást csak kivételes esetben fedezi a kötelező egészségbiztosítás, mindenképpen ajánlatos megfontolni utasbiztosítás megkötését is. Az utasbiztosítással magán egészségügyi szolgáltatóhoz is lehet fordulni, illetve a biztosítási szerződés szerinti összes ellátást fedezi (halottszállítást, poggyászbiztosítást, stb.). Az ellátások költségeit csak a befizetett összeg erejéig vállalja biztosító, míg az Európai Egészségbiztosítási Kártya esetében az önrészt a biztosítottnak kell kifizetnie, viszont az utasbiztosítás az önrészt is fedezi.
További információ:
OEP
Tel: 06 40 200 347
Magyar biztosítás, külföldi lakóhely
Amennyiben egy személy Magyarországon biztosított, de ő maga és családtagjai egy másik EU tagállamban laknak, akkor lehetősége van arra, hogy a biztosítása szerinti állam terhére a lakóhelyén is igénybe vegye - a vele együtt élő családtagokkal együtt - az egészségügyi szolgáltatásokat. Ennek feltétele az E 106 számú formanyomtatvány beszerzése az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Nemzetközi és Európai Integrációs Főosztályától.
Az ellátások költsége
A magyarországi biztosítás alapján az összes külföldi egészségügyi ellátás költségét az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fizeti.
Az ellátás igénylése
Az ellátás igénylésére az E 106 számú formanyomtatvány szolgál, amelyet:
fejében térítésmentesen állít ki az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Nemzetközi és Európai Integrációs Főosztálya.
A nyomtatvány egy éves érvényességgel adható ki, ennek elteltével a jogosultság további igazolása alapján korlátlan alkalommal hosszabbítható. A nyomtatványt az Országos Egészségbiztosítási Pénztár küldi el külföldi lakóhely szerinti betegbiztosítónak.
Áttelepülő nyugdíjasok
Magyar nyugdíjasként lehetőségünk van arra, hogy áttelepüljünk valamely EU-tagállamba, amennyiben rendelkezünk az ehhez szükséges anyagi fedezettel. Az ellátások teljes köre igénybe vehető, nemcsak a sürgősségi ellátások. A kiutazás előtt mindössze az E 121 számú formanyomtatványt kell felvenni a lakóhely szerint illetékes Megyei Egészségbiztosítási Pénztárnál.
Az ellátások költsége
A Magyarországon megállapított nyugdíj alapján az összes külföldi egészségügyi ellátás költségét az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fizeti.
Az ellátás igénylése
Az ellátás igénylésére az E 121 számú formanyomtatvány szolgál, amelyet a TAJ-kártya, a személyi igazolvány, a nyugdíjas igazolvány (vagy nyugdíjmegállapító határozat, illetőleg bármely más dokumentum, amiből kétséget kizáróan megállapítható, hogy az illető nyugdíjban részesül) bemutatása ellenében azonnal, térítésmentesen állítanak ki a lakóhelyünkhöz legközelebb eső Megyei Egészségbiztosítási Pénztár Nyilvántartási Osztályán.
A nyomtatvány annak állítható ki, aki véglegesen áthelyezi a lakóhelyét egy másik EU tagállamba. A lakóhely végleges áthelyezésének tényét a nyomtatvány kiállításához az alábbi dokumentumokkal kell igazolni:
A nyomtatvány egy éves érvényességgel adható ki, ennek elteltével a jogosultság további igazolása alapján korlátlan alkalommal hosszabbítható. A nyomtatványt az Országos Egészségbiztosítási Pénztár küldi el külföldi lakóhely szerinti betegbiztosítónak.
Gyógykezelési célú utazás egy másik tagállamba
A Rendelet lehetőséget biztosít arra, hogy, amennyiben itthon nem jutnánk hozzá, akkor valamelyik másik tagállamban vegyük igénybe a szükséges gyógykezelést (22. cikk 1. bekezdés c) pont és 2. bekezdés, második mondat). Ez a jog a biztosításunk alapján egyébként itthon is nyújtható ellátásokra csak akkor vonatkozik, ha az ellátásokhoz az általában szükséges időn belül nem lehet hozzájutni. A külföldi gyógykezeléshez támogató orvosi szakvéleményt és az E 112 kell számú formanyomtatványt kell beszerezni, amelyet az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Nemzetközi és Európai Integrációs Főosztálya állít ki.
A gyógykezelés költsége
A magyarországi biztosítás és a külföldi kezelés indokoltságát alátámasztó orvosi szakvélemény alapján az összes külföldi egészségügyi ellátás költségét az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fizeti.
A gyógykezelés igénylése
Külföldi gyógykezelés költségeihez az Országos Egészségbiztosítási Pénztár akkor járul hozzá, ha a külföldi gyógykezelés indokoltságára vonatkozóan előzetesen orvosi szakvéleményt szereztünk be. A szakvéleményt jelenleg a gyógykezelés jellege szerint illetékes országos intézet orvosi bizottsága nyújtja a 227/2003-as kormányrendelet alapján. A külföldi kezelés indokoltsága kérdésében tehát kizárólag orvosok mondják ki a végső szót, nem pedig a biztosító vagy a minisztérium hivatalnokai.
Az orvosi bizottság eljárását kezdeményezheti:
Fontos: A szakvéleményt az orvosi bizottság a kormányrendelet mellékletében előírt formanyomtatványon adja. A szakvélemény testületi vélemény, nem egy személy véleménye, s a nyomtatványt az országos intézet bélyegzője hitelesíti.
Amennyiben a szükséges gyógykezelés jellege szerint illetékes országos intézetek szakmai bizottságai úgy döntöttek, hogy külföldi kezelés szükséges, az egészségbiztosító támogatást nyújt a költségekhez. A döntéseket az anyagiak tehát nem befolyásolják. Az országos intézet orvosi bizottságának szakvéleménye alapján az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Nemzetközi és Európai Integrációs Főosztálya az E 112 számú formanyomtatvány kiállításával igazolja, hogy vállalja a gyógykezelés költségeit.
Mit tegyünk, ha nem volt nyomtatványunk...
A szolgáltatások szabad áramlása előtt nincs korlát. Mindenki olyan szolgáltatást és ott vesz igénybe, amilyet, és ahol csak szeretne. A korlát abban a tekintetben létezik, hogy a választott kezelést az állam fizeti-e vagy a beteg maga. A szolgáltatások szabad áramlásának elvével együtt ugyanis nem mondták ki a szabadon áramló szolgáltatások állami megtérítésének elvét is. Vagyis bárki bárhol és bármilyen szolgáltatást igénybe vehet a saját költségére. Az államok a költségeket csak meghatározott feltételek teljesítése esetén vállalják át s e feltételeket joguk van szabadon megállapítani (kivétel a kezelést meghiúsító hosszú várólista).
További információ:
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Nemzetközi Osztály
Tel: 06 1/ 350 2001/ 5222, 5247, 5249, 5214 mellékek
E-mail: nemzetk@oep.hu
Web: www.oep.hu
Az Európai Unió további vonatkozó dokumentumaihoz kattintson ide:
http://europa.eu.int/comm/employment_social/soc-prot/social/index_en.htm
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!