Egészségügy: Egészségügyi szolgáltatások

Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 706 fő
  • Képek - 292 db
  • Videók - 44 db
  • Blogbejegyzések - 374 db
  • Fórumtémák - 54 db
  • Linkek - 80 db

Üdvözlettel,

Egészségügy klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 706 fő
  • Képek - 292 db
  • Videók - 44 db
  • Blogbejegyzések - 374 db
  • Fórumtémák - 54 db
  • Linkek - 80 db

Üdvözlettel,

Egészségügy klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 706 fő
  • Képek - 292 db
  • Videók - 44 db
  • Blogbejegyzések - 374 db
  • Fórumtémák - 54 db
  • Linkek - 80 db

Üdvözlettel,

Egészségügy klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészségügy klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 706 fő
  • Képek - 292 db
  • Videók - 44 db
  • Blogbejegyzések - 374 db
  • Fórumtémák - 54 db
  • Linkek - 80 db

Üdvözlettel,

Egészségügy klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

„Az egészségügyi szolgáltatások belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelvből való kizárásának hatásáról és következményeiről” címmel készített véleményadó jelentést a francia, szocialista Bernadette Vergnaud.

A szerdán elfogadott jelentés szerint „a tagállamoknak más tagállamok lakosait az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés tekintetében egyenlő bánásmódban kell részesíteniük, függetlenül attól, hogy magán vagy állami egészségbiztosítással rendelkező betegről van szó”.

A parlament ugyanakkor „úgy véli, hogy a betegek biztonsága és jogai jelenleg nem biztosítottak a határokon átnyúló egészségügyi ellátás során, és a visszatérítési mechanizmusok, a nemzeti hatóságok szabályozási információk megosztására vonatkozó kötelezettsége, mind az induló, mind pedig a fenntartó kezelésre irányuló gondoskodás kötelezettsége, illetve a magánbetegekre vonatkozó kockázatkezelési előírások tekintetében jogbizonytalanság tapasztalható”.

Várólisták és európai tb-kártya

A jelentés „megállapítja, hogy több tagállam igen sok betege a várólisták miatt ésszerű időn belül nem tudja saját országában megkapni a szükséges orvosi kezelést, és megállapítja, hogy e betegek helyzete ezért a külföldön végzett orvosi kezeléstől függ”.

A parlament „sürgeti, hogy vizsgálják meg az európai egészségbiztosítási kártya használatának bevett gyakorlattá tételének” lehetőségeit.

Orvosok szabad mozgása

A szöveg szerint a szakmai képesítések elismeréséről szóló irányelv nem orvosolja uniós szinten a meglévő szabályozási hiányosságokat az egészségügyi szakemberek szabad mozgása terén, különösen a továbbképzést és az egészségügyi szakemberek aktuális szakértelmének garantálását illetően. A képviselők fontosnak tartják, „hogy a betegekkel közvetlen kapcsolatban álló, egészségügyi ellátást végző személyek megfelelő szinten ismerjék a szóban forgó fogadó tagállamban beszélt nyelvet”.

A jelentéstevő szerint „a betegek és az egészségügyi szakemberek mobilitásának növekedése nem vezethet az egészségügyi szolgáltatások olyan belső piacának létrejöttéhez, amely a költségeken alapuló versenyre épülne, az ellátások minőségi színvonalának lefelé való nivellálásához vezetne, és olyan kétsebességes egészségügyi rendszert hozna létre, amely kizárólag a jómódú és legjobban tájékozott betegek számára volna előnyös”.

Jogszabályt a szociális szolgáltatásokról

A jelentés indokolása szerint „az egészségügyi és gyógyszeripari szolgáltatásokra igen sajátos jellegük miatt nem vonatkozik a belső piaci szolgáltatásokra vonatkozó irányelv”. „A szerződések és a szubszidiaritás elve értelmében e szolgáltatások tagállami hatáskörbe tartoznak”, az uniós alapelveknek pedig az egyetemességnek, a biztonságnak, a minőségnek, a szolidaritásnak, valamint a mindenki számára egyenlő hozzáférésnek kell lenniük – így a szöveg.

Az EP szerint „úgy tűnik, hogy az egészségügyi szolgáltatásokról szóló irányelv és egy általános gazdasági érdekű szolgáltatásokról szóló keretirányelv célkitűzésébe illeszkedő, általános érdekű szociális szolgáltatások szabályozásáról szóló jogszabály az egyedüli olyan eszköz, amellyel az Európai Unió a maga részéről biztosíthatja azt a hozzáadott értéket, amely szükséges az európai polgárok bizalmának helyreállításához és növeléséhez egy olyan területen, amely létfontosságú polgárai életében”.

A plenáris ülés törölte a jelentésből azt a korábban, szakbizottsági szinten még megszavazott bekezdést, amely szerint az EP felkérte volna az Európai Bizottságot, hogy terjesszen elő javaslatot az egészségügyi szolgáltatásoknak a 2006/123/EK irányelvbe (ez az ún. szolgáltatási irányelv- a szerk.) történő újbóli felvételére.

Herczog: közteherviselést az egészségügyben

A vitában a szocialista frakció nevében szólalt fel Herczog Edit. A képviselőnő úgy vélte, „a szociális és szolidáris Európa feladata azt biztosítani, hogy az unió valamennyi lakosa hozzáférjen a fejlett egészségügyi szolgáltatásokhoz a hovatartozástól, a jövedelemtől vagy az országhatároktól függetlenül”.

„Bizonyos, hogy a közegészségügy nem gazdasági, ipari vagy kereskedelmi szolgáltatás. Az egészségügyet kiszolgáló és a körülötte gravitáló szolgáltatások azonban szinte kivétel nélkül profitorientált iparágak, és erre a profitra szükségük is van a további kutatás-fejlesztés és innováció fenntartásához” - mondta Herczog. Azt is meg kell oldani tehát - tette hozzá - „hogy a megelőzés, a táplálkozás, a szabadidő, a diagnosztikai eszközök, vagy éppen a gyógyszerek és gyógyászati eszközök piacai ne csak a közegészségügy amúgy is szűkös forrásainak terhére tudjanak növekedni”.

Minden megoldás előfeltétele a közteherviselés, ezért „elfogadhatatlan, hogy Magyarországon 1 millió ember - és nem a legszegényebbek - úgy veszik igénybe az egyetemes szolgáltatást, hogy egyetlen fillért sem fizetnek a közösbe” - fogalmazott a képviselőnő.
Egészségügyi ellátás az Európai Unióban

Az EU akcióprogramokra épülő közös szociálpolitikája nem tűzte ki célul egységes európai szociális biztonsági jog kialakítását, amelynek közvetlenül kötelező szabályai a huszonhét különböző tagállami szociális jogot felváltva egységes európai szociális kódexet alkothatnának. Az EU „társadalombiztosítási joga” tehát harmonizáció helyett koordinációra épül. Az Unió csupán arra törekszik, hogy a személyek szabad mozgásának jogával élő, EU-tagállamokban utazó tagállami állampolgárok és családtagjaik részére biztosítsa az ellátások igénybevételére való jogosultságot más tagállamok területén is, vagyis a migráció megvalósulása során.

A koordináció jogforrása a 1408/71/EGK és a végrehajtására kiadott 574/72/EGK rendelet (a továbbiakban együtt: Rendelet).

Összefoglalva: A társadalombiztosítás terén tehát alapvetően minden tagállamban a tagállami jogszabályok érvényesek továbbra is. Azt viszont, hogy egy másik tagállam állampolgárai közül ki, mikor és milyen mértékben tartozik a másik tagállam jogszabályainak hatálya alá, az Uniós jogszabály határozza meg. (Bővebben lásd: Uniós Egészségbiztosítási Füzetek 1.)

Mire tarthatunk igényt a rendeletek alapján, ha egy másik tagállamba utazunk?

a) Itthon megszerzett jogainkat más tagállamok elismerik,

b) ha itthon már rendelkezünk biztosítással, nem kell újból biztosításba lépnünk a másik tagállamban, azaz tiltják a kétszeres biztosítást és

c) egyetlen tagállamban sem érhet bennünket hátrányos megkülönböztetés azon az alapon, hogy más állam állampolgárai vagyunk, végül

d) korábbi biztosításunk nem veszik el, a biztosításban töltött, illetve szolgálati időt a szolgáltatások nyújtásakor figyelembe veszik.

A fenti alapelvekre tekintettel sürgősségi egészségügyi ellátást, teljes egészségügyi ellátást vagy hazai helyett külföldi gyógykezelést kaphatnak a magyar állampolgárok az EU tagállamaiban attól függően, hogy átmenetileg vagy végleges ottlakás céljával, illetőleg kifejezetten valamilyen gyógykezelés igénybevétele miatt tartózkodnak az adott tagállamban.

Orvosilag szükséges ellátás

A biztosítottak körében már ismert E-111 jelű nyomtatványt 2005. november 1-jétől Magyarországon is egy új dokumentum az Európai Egészségbiztosítási Kártya váltotta fel, amely szintén az orvosilag szükséges ellátások igénybevételére jogosítja birtokosát. Az Európai Egészségbiztosítási Kártyával rendelkező, ellátásra jelentkező személyek a tervezett tartózkodásukra való tekintettel orvosilag szükségessé váló szolgáltatásokban részesülhetnek az adott tagországi biztosítottaknak megfelelő feltételekkel. Az orvosi szükségesség fennállásáról elsődlegesen - a körülmények mérlegelésével - a kezelőorvos dönt.

Orvosilag szükségesnek azonban nem csak az azonnal nyújtandó szolgáltatások minősülhetnek. Amennyiben az igényelt ellátást - a beteg állapotára való tekintettel - nem feltétlenül szükséges rövid időn belül nyújtani, a szolgáltatónak figyelembe kell vennie, hogy az illető személy milyen hosszú időt kíván a tagországban tölteni.

Az ellátás nyújtásának kritériuma tehát nem az azonnali szükségesség, hanem az, hogy a magyar biztosítottat külföldi tartózkodásának tervezett ideje alatt milyen gyógykezelésben kell részesíteni. Minden olyan ellátás nyújtható egy másik tagállamban a magyar egészségbiztosítás terhére, amely a biztosított állapotára és tartózkodásának várható idejére tekintettel orvosilag szükséges. További általános, bár az EU-s koordinációs rendeletek által nem konkrétan előírt követelmény, hogy az ellátás okának (a betegségnek) az adott tagállamban való tartózkodás során kell jelentkeznie, vagy olyan mértékben súlyossá válnia, hogy beavatkozás válik szükségessé.

Amennyiben tehát a turista olyan betegségben szenved, amelynek kezelése ráér, esetleg az adott tagállamban is csak előjegyzéssel, várakozással lehet hozzájutni, akkor az ellátás már nem feltétlenül indokolt. Mindenesetre ebben a kérdésben végső szót a kezelőorvos, vagy a tartózkodási hely szerinti és a költségek elszámolásában közreműködő biztosító mondja ki.

A módosított rendeletszöveg meglehetősen nagy értelmezési autonómiát ad a szolgáltatónak. Tehát: a módosított rendelet szövege alapján előfordulhat, hogy Németországban hajlandók egy magyar turista orrsövényferdülését kezelni, de ugyanakkor elképzelhető az is, hogy azt mondják, hogy nyugodtan menjen haza, és otthon kezeltesse magát, mert nem indokolt, hogy Németországban vegye igénybe az ellátást.

A gyógyszer tekintetében szintén nem egyszerű a helyzet: ha a gyógyszer felírását a kezelőorvos szükségesnek tekinti, és az adott ország biztosítottjainak az a gyógyszer támogatással jár, akkor ugyanolyan feltételek mellett kiváltható, mintha az illető helyi biztosított lenne.

A például Angliában felírt gyógyszert a helyben szokásos TB támogatással azonban csak Angliában lehet kiváltani. A külföldi vény Magyarországon beváltható, azonban csak teljes áron. Tehát nem fordulhat elő, hogy az angol gyógyszert Magyarországon az angol támogatási rendszer szerint adnánk ki. Az EU-ban a gyógyszer transzparencia irányelv értelmében egységes törzskönyvezés van, tehát csak egyszer veszik nyilvántartásba és ezek után minden tagállamban forgalmazható a gyógyszer. Azaz nem fordulhat elő, hogy más tagállamban, pl. 2004. május 1-től Magyarországon nem törzskönyvezett gyógyszert írnának fel az EU területén. Forgalmazás tekintetében persze lehet eltérés, továbbá a támogatás mértékében és a támogatottak körében is, mivel ezekről a tagállamok - bizonyos belső jogszabályi keretek között - szabadon dönthetnek.

Az ellátások költsége

Itthoni egészségbiztosításunk alapján az Országos Egészségbiztosítási Pénztár mindazokat az ellátásokat kifizeti, amelyeket az EU-tagállam állampolgárainak is a biztosítójuk fizet; ezeket tehát külföldön térítésmentesen kapjuk. Azon ellátásokért viszont, amelyekért az EU-tagállam állampolgárai is maguk fizetnek, a magyar állampolgároknak is fizetni kell. Mindez az azonos elbírálás elvéből következik.

Az Európai Egészségbiztosítási Kártya igénylése

A kártyát - az E111 jelű nyomtatványhoz hasonlóan - a Megyei Egészségbiztosítási Pénztár(ak) (MEP) adja ki, kérelemre a magyar egészségügyi szolgáltatásokra jogosult személyek részére. A kártya kiadása térítésmentes, kivéve azon eseteket, ha megsemmisül, megrongálódik, elvész, vagy ellopják. Ilyen esetekben igazgatási szolgáltatási díj fizetendő.

A kártya a MEP(ek) ügyfélszolgálatán igényelhető (MEP cím, ügyfélfogadás rendje: www.oep.hu - ügyfélszolgálatok menüpont) személyesen vagy meghatalmazott útján, kiskorúak esetében a törvényes képviselő közreműködésével.

Az E111 jelű nyomtatvánnyal kapcsolatos gyakorlathoz képest nem változnak a bemutatandó igazolások.

A kártya kiadásához az alábbi dokumentumokat kell bemutatni a MEP ügyfélszolgálatán :

- Személyazonosságot igazoló okmány, (útlevél, személyigazolvány, - új személyi igazolvány esetén lakcím kártya is),

- TAJ számot igazoló okmány,

- és az ügyintézés gyorsítása érdekében a nagykorú személyek esetén a jogosultságot bizonyító okmányok, amelyek az alábbiak lehetnek:

  • kereső tevékenységet végzők esetében: eredeti munkáltatói igazolás, tagsági jogviszonyt igazoló cégigazolás, stb.,
  • vállalkozók esetén: egyéni vállalkozói igazolvány,
  • Bt: kültagnál munkáltatói igazolás, beltagnál társasági szerződés, vagy cégkivonat és aláírási címpéldány
  • Kft. (ügyvezető) munkáltatói igazolás, vagy társasági szerződés vagy cégkivonat és aláírási címpéldány
  • nyugdíjasok esetében (törzsszámot tartalmazó dokumentum): nyugdíjas igazolvány, vagy nyugdíjmegállapító határozat, illetőleg bármely más dokumentum, amiből kétséget kizáróan megállapítható, hogy az illető nyugdíjban részesül,
  • tanulók esetében: az iskola által kiadott hallgatói jogviszony-igazolás, iskolalátogatási igazolás
  • munkanélküli esetén a Munkaügyi Központ által kiállított határozat,
  • Gyed-e lévő esetén, ha tb-kifizetőhely a foglalkoztató, akkor a kifizetőhelytől igazolás, vagy az ellátás folyósításáról szóló igazolás
  • Gyes-en lévő esetén az ellátás folyósításáról szóló igazolás.
  • 0-14 éves esetén: születési anyakönyvi kivonat, lakcímkártya (ha nincs, akkor személyi lap),és TAJ kártya,
  • 14-18 éves esetén személyi igazolvány , lakcímkártya , és TAJ kártya
  • 18 év feletti diák esetén: nappali tagozatos hallgató: iskolától hallgatói jogviszonyról igazolás vagy diákigazolvány, levelező, vagy esti tagozatos hallgató: egyéb jogviszonyt igazoló okmány szükséges (pl. munkáltatói igazolás, igazolás a járulékfizetésről)
  • egyéb jogosultsággal nem rendelkező, ezért 9%-os mértékű egészségügyi szolgáltatási járulékot fizető személyek esetén a járulékfizetés igazolása (APEH igazolás, befizetési igazolás)

A fenti okmányokat a MEP másolatban is elfogadja, a jogosultságot igazoló dokumentumok eredeti példányának bemutatása nem szükséges.

Meghatalmazás

A kérvényező helyett meghatalmazott is eljárhat.

Nagykorú személy helyett csak eredeti meghatalmazással járhat el más személy

    • géppel írott meghatalmazás esetén 2 tanú aláírása is szükséges,
    • az ügyfél által saját kezűleg írott meghatalmazás esetén nem szükséges tanú.

 

Kiskorú személy helyett kizárólag a szülő (törvényes képviselő) járhat el!

Szükség esetén a kártya kiállítását írásban is lehet kérni, de a kártya átvétele ebben az esetben személyesen történik, miután annak átvételét a kérelmező az átvételi elismervényen aláírásával igazolja.

A kártya érvényessége

A kártya érvényessége eltér az E111 jelű nyomtatvány érvényességi idejétől.

    • alapvetően a kiállítástól számított 12 hónap végéig érvényes,
    • saját jogú öregségi nyugdíjban részesülő személyek a kártyát 36 hónapos érvényességgel kaphatják meg,
    • a 17. életévüket be nem töltött, Magyarországon élő magyar állampolgárok a kártyát nagykorúságuk betöltésének napjáig, de legfeljebb 36 hónapig tartó érvényességgel kapják meg.

Abban az esetben, ha a kártyabirtokos magyarországi egészségbiztosítási jogosultsága a kártyán feltüntetett érvényességi idő alatt (pl. külföldre költözés miatt) megszűnik, a kártyát haladéktalanul vissza kell szolgáltatni az azt kiállító MEP-nek.

Jogosultság nélkül egy másik tagállamban igénybe vett egészségügyi szolgáltatások költségeiért a szolgáltatás igénybe vevője viseli a felelősséget.

Általános tudnivalók

A turistákra is vonatkozik az egyenlő bánásmód elve. Ez azt is jelenti, hogy amennyiben az adott tagállam biztosítottai az ellátásért olyan önrészt kötelesek fizetni, amelyet a biztosítójuk nem térít vissza, akkor ezt a magyar jogosult is köteles megfizetni, s az összeget az OEP nem téríti meg. Szinte minden tagállamban kell kisebb-nagyobb önrészre számítani, ezek mértéke eltérő, 5-20 euró. (pl. orvosi vizit, kórházban töltött napok, mentő, stb.).

További fontos tudnivaló, hogy a szolgáltatásokat csak az adott országokban az egészségbiztosítás illetékes szerveivel szerződésben lévő szolgáltatótól lehet az egyenlő elbánás elvének megfelelően - tb-támogatással - igénybe venni. A szerződés nélküli magánszolgáltató által nyújtott ellátás költségeit a beteg saját maga fizeti. Ez utóbbi esetben az Európai Egészségbiztosítási Kártyával utólag sincsen lehetőség a költségek megtéríttetésére.

A kártya alapján ugyanazon ellátások nyújtandók, mint az E111 jelű nyomtatvány esetében, azaz egy másik tagállamban a magyar egészségbiztosítás terhére vehetők igénybe azok az egészségügyi szolgáltatások, amelyek az adott tagállamban való átmeneti tartózkodás során orvosilag szükségessé válnak.

A szolgáltatás orvosilag szükséges jellegét a kezelőorvos bírálja el, ennek megfelelően a Kártyával közvetlenül az adott tagállam társadalombiztosítási/egészségbiztosítási szervével szerződéses kapcsolatban álló egészségügyi szolgáltatóhoz kell fordulni. Az egészségügyi szolgáltatónak úgy kell ellátnia a magyar biztosítottat, mintha az adott tagállamban lenne biztosított.

Ez egyben azt is jelenti, hogy:

    • a kártyát csak az adott állam társadalombiztosítási szervével szerződött szolgáltató fogadja el,
    • az adott állam társadalombiztosítása/egészségügyi szolgálata által nyújtható ellátások igénybevétele esetén, és
    • az adott tagállamban biztosítottak által is fizetendő önrészekre/kötelező hozzájárulásokra a kártya nem nyújt fedezetet.

     

A kártya nem használható fel továbbá akkor, ha a biztosított valamilyen egészségügyi szolgáltatás igénybe vételének céljából utazott másik tagállamba.

A magyar biztosítottak - hasonlóan az E111 jelű nyomtatványhoz - az alábbi országokban való átmeneti tartózkodás során részesülhetnek ellátásban a társadalombiztosítással szerződött szolgáltatóktól:

Ausztria; Belgium; Ciprus (görög rész); Bulgária; Csehország; Dánia; Egyesült Királyság; Észtország; Finnország; Franciaország; Görögország; Hollandia; Írország; Izland; Lengyelország; Lettország; Liechtenstein; Litvánia; Luxemburg; Málta; Németország; Norvégia; Olaszország; Portugália; Románia; Spanyolország; Svédország; Szlovákia; Szlovénia

Svájc

2006. április 1-jétől Svájc tekintetében is alkalmazandók a szociális biztonsági koordinációs rendelkezések, amelyek az Európai Gazdasági Térség (EGT = az Európai Unió tagállamai, valamint Norvégia, Izland és Liechtenstein) esetében már 2004. májusától előírják az orvosilag szükséges egészségügyi szolgáltatások nyújtását átmeneti tartózkodás idején.

Az EGT szabályainak megfelelően a Magyarországon egészségügyi szolgáltatásra jogosult azon személyek, akik valamely EGT tagállam területén laknak, 2006. április 1-jétől Svájc területén is az Európai Egészségbiztosítási Kártyájukkal vagy a Kártyahelyettesítő nyomtatvánnyal vehetik igénybe azokat az egészségügyi szolgáltatásokat, amelyek - az átmeneti svájci tartózkodásuk ideje alatt - orvosilag szükségesnek minősülnek.

További információ:

http://www.oep.hu/pls/portal/docs/PAGE/LAKOSSAG/OEPHULAK_EBELLAT/
KETOLDALUEGYEZM/SVAJC_EUKARTYA.PDF

Horvátország 2006. március 1-jével hatályba lépett a magyar-horvát szociális biztonsági egyezmény, amely alapján a Magyarországon egészségügyi szolgáltatásra jogosult személyek (biztosítottak, nyugdíjasok vagy kiskorúak) horvátországi tartózkodásuk során ugyanolyan feltételekkel vehetik igénybe a sürgősségi ellátásokat, mint a horvát biztosítottak. Sürgősségi ellátásnak minősül minden olyan ellátás, amelynek szükségessége a horvátországi tartózkodás során merül fel és nem halasztható a Magyarországra való hazatérésig. A horvátországi tartózkodás során igénybe vett első három, egymást követő dialízis-kezelés is sürgősséginek minősül. Horvátországban térítésmenetesen ugyanakkor csak az életmentő- illetve elsősegély-ellátások nyújthatók, az egyéb ellátásokért a magyar biztosítottaknak is ugyanolyan mértékű önrészt kell fizetniük, mint a horvát biztosítottaknak. Az önrész mértéke általában az ellátási költségek 15%-a. Kórházi ellátás esetén a költségek 30%-át kell a biztosítottnak magának fizetnie „szállás és ellátás” címén. A horvát orvos által felírt gyógyszerek a horvátországi patikákban válthatók ki rendszerint teljes térítés ellenében. A sürgősségi ellátás a magyar egészségügyi szolgáltatásokra jogosult személy a lakóhelye szerint illetékes Megyei Egészségbiztosítási Pénztár által kiadott Európai Egészségbiztosítási Kártyával vehető igénybe. Amennyiben a Megyei Egészségbiztosítási Pénztár valamilyen okból nem tud Kártyát kiadni, ún. Kártyahelyettesítő nyomtatványt állít ki, amely ugyan olyan módon használható fel az egészségügyi ellátás igénybevételére, mint a Kártya. Szükség esetén a Kártyát vagy a Kártyahelyettesítő Nyomtatványt a Horvát Egészségbiztosítási Intézettel (Hrvatski Zavod za Zdravstveno Osiguranje) szerződött egészségügyi szolgáltatónál kell bemutatni. Tekintve, hogy a turisták által látogatott üdülőövezetben működő horvát orvosok nagy része nem szerződött szolgáltató, célszerű az egészségügyi szolgáltatás igénybevétele céljából kórházhoz vagy rendelőintézethez fordulni. Az Európai Egészségbiztosítási Kártyát csak az a horvát orvos köteles elfogadni, aki szerződött szolgáltatóként van feltüntetve (ugovorni zdravstveni radnik privatne prakse). Az Európai Egészségbiztosítási Kártya vagy a Kártyahelyettesítő Nyomtatvány bemutatását követően az ellátás igénybevevőjének - amennyiben állapota megengedi - egy kétnyelvű nyilatkozatot kell kitöltenie, melyen fel kell tüntetnie a Kártya vagy az azt helyettesítő nyomtatvány adatait. Amennyiben a magyar egészségbiztosítási szolgáltatásaira jogosult személy a horvátországi sürgősségi ellátás során nem tudja bemutatni a Kártyát vagy a Kártyahelyettesítő Nyomtatványt, a horvát egészségügyi szolgáltató az ellátásról számlát állít ki, melynek összegét az ellátás igénybevevőjének kell kifizetnie. A hazatérést követően lehetőség van arra, hogy a kifizetett eredeti számla alapján az illetékes Megyei Egészségbiztosítási Pénztár a horvát egészségbiztosítás által térítendő mértéket utólagosan megtérítse. A biztosított által közvetlenül fizetendő önrészek megtérítésére azonban ilyen esetben sincs mód. Szükség esetén a Horvátországban bekövetkezett keresőképtelenség alapján is megállapítható magyar táppénz, ennek feltétele a keresőképtelenség bekövetkezésének igazolása. Ilyen esetben a magyar biztosítottnak a horvát orvos keresőképtelenségi igazolását a haladéktalanul el kell juttatnia a Horvát Egészségbiztosítási intézet területileg illetékes hivatalához, amely a keresőképtelenséget hivatalosan igazolja az illetékes Megyei Egészségbiztosítási Pénztár felé. A szerződött szolgáltatók listáját, illetve a nyilatkozatot az itt találja.

Visszatérítési szabályok az egyes tagállamokban

Egyes tagállamokban (Belgium, Finnország, Franciaország és Luxemburg) az összes költséget a betegnek kell megelőlegeznie és a tagállam biztosítója téríti ezt vissza.

Ezekben az országokban az egészségügyi ellátások, gyógyszerek költségeit az ellátásban részesülő személy attól függetlenül köteles megelőlegezni, hogy volt-e kártyája, vagy sem. Az ellátások költségéből visszatéríthető összeget (az önrészt nem) az illetékes tagállami biztosító téríti meg.

Belgium : a kártyát valamennyi számlával és orvosi jelentéssel még a tartózkodás ideje alatt be kell nyújtani a belga biztosítónak, amely megtéríti a költségeket (kivéve az önrészt).

Finnország : amennyiben bármilyen oknál fogva a magánorvosnak, vagy a fogorvosnak a kezelésért készpénzzel kell fizetni, a számlákat meg kell őrizni, és a finn társadalombiztosítási intézmény képviseletéhez (KELA) kell fordulni. a Egyidejűleg be kell mutatni a kártyát, illetve a költségtérítésre vonatkozó kérelmet kell benyújtani..

Franciaország: a költségtérítési igényt, beleértve a kezelést tanúsító igazolólapot (Feuille de Soins), a kártyát és a kezelés számláit a Caisse Primaire d'Assurance Maladie helyi képviseletére kell benyújtani. A térítést senki sem kapja meg a helyszínen, ezért az igény benyújtásával egyidejűleg meg kell adni azt a bankszámlaszámot, vagy címet, ahová a térítést el lehet juttatni.

Luxemburg: a kezelés, vagy a gyógyszer kifizetését követően a munkavállalói kassza helyi képviseletéhez (Caisse de Maladies Ouvriers) kell fordulni. Itt kell bemutatni a kártyát és az egyéb okmányokat.

A kártya tartalma

A Magyarországon kiadott kártya nem váltja fel és nem helyettesíti a TAJ-t tartalmazó „Hatósági Igazolvány”-t (a zöld vagy fehér-kék színű ún. TAJ kártyát). Így e kártyával csak egy másik tagállamban vehetők igénybe a szükséges szolgáltatások. A kártya mezőinek felirata magyar nyelvű, s mivel a kártya külalakja az Európai Gazdasági Térségben egységes, egy másik tagállam egészségügyi szolgáltatója magyar nyelv ismerete nélkül is megfelelően megállapíthatja a neki bemutatott kártya tartalmát. A kártya biztonsági okmány és az alábbi adatokat tartalmazza:

 

    • Családi név (viselt nevek),
    • Utónév (viselt nevek),
    • Születési dátum,
    • Társadalombiztosítási azonosító jel (TAJ).

 

Mi a teendő a kártya megsemmisülése, megrongálódása, elvesztése esetén?

Abban az esetben, ha a kártya elveszik, ellopják, megsemmisül, vagy olyan mértékben megrongálódik, hogy használhatatlanná válik, ezt a tényt a biztosítottnak haladéktalanul be kell jelentenie az illetékes, a kártyát kibocsátó MEP-nek. Ilyen esetekben a biztosított igazgatási szolgáltatási díj megfizetése ellenében igényelhet új kártyát.

Ideiglenes kártyahelyettesítő nyomtatvány

Amennyiben a biztosított kártyát igényel, de azt valamely okból a MEP-nek nem áll módjában azonnal kiadni, a kártya adatait tartalmazó papíralapú nyomtatványt, „ideiglenes kártyahelyettesítő nyomtatvány”-t ad ki, amellyel az ellátások ugyanolyan módon és mértékben vehetők igénybe, mint a kártyával. E nyomtatvány érvényességi ideje 90 nap, kiváltása térítésmentes.

Utasbiztosítás

Miután a turisták által sűrűn látogatott üdülőhelyek környékén az orvosok döntően magánpraxisban működnek, illetőleg bizonyos államokban a magyarországinál szűkebb a társadalombiztosítás keretében igénybe vehető szolgáltatások köre, továbbá egy külföldön elszenvedett baleset esetén a hazaszállítást csak kivételes esetben fedezi a kötelező egészségbiztosítás, mindenképpen ajánlatos megfontolni utasbiztosítás megkötését is. Az utasbiztosítással magán egészségügyi szolgáltatóhoz is lehet fordulni, illetve a biztosítási szerződés szerinti összes ellátást fedezi (halottszállítást, poggyászbiztosítást, stb.). Az ellátások költségeit csak a befizetett összeg erejéig vállalja biztosító, míg az Európai Egészségbiztosítási Kártya esetében az önrészt a biztosítottnak kell kifizetnie, viszont az utasbiztosítás az önrészt is fedezi.

További információ:

OEP

Tel: 06 40 200 347

Magyar biztosítás, külföldi lakóhely

Amennyiben egy személy Magyarországon biztosított, de ő maga és családtagjai egy másik EU tagállamban laknak, akkor lehetősége van arra, hogy a biztosítása szerinti állam terhére a lakóhelyén is igénybe vegye - a vele együtt élő családtagokkal együtt - az egészségügyi szolgáltatásokat. Ennek feltétele az E 106 számú formanyomtatvány beszerzése az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Nemzetközi és Európai Integrációs Főosztályától.

Az ellátások költsége

A magyarországi biztosítás alapján az összes külföldi egészségügyi ellátás költségét az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fizeti.

Az ellátás igénylése

Az ellátás igénylésére az E 106 számú formanyomtatvány szolgál, amelyet:

  • a TAJ-kártya,
  • a magyar biztosítási jogviszony jogcímét igazoló dokumentum,
  • a másik tagállamban fennálló lakóhelyről szóló igazolás és
  • a közeli hozzátartozói jogviszonyról szóló igazolás

fejében térítésmentesen állít ki az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Nemzetközi és Európai Integrációs Főosztálya.

A nyomtatvány egy éves érvényességgel adható ki, ennek elteltével a jogosultság további igazolása alapján korlátlan alkalommal hosszabbítható. A nyomtatványt az Országos Egészségbiztosítási Pénztár küldi el külföldi lakóhely szerinti betegbiztosítónak.

Áttelepülő nyugdíjasok

Magyar nyugdíjasként lehetőségünk van arra, hogy áttelepüljünk valamely EU-tagállamba, amennyiben rendelkezünk az ehhez szükséges anyagi fedezettel. Az ellátások teljes köre igénybe vehető, nemcsak a sürgősségi ellátások. A kiutazás előtt mindössze az E 121 számú formanyomtatványt kell felvenni a lakóhely szerint illetékes Megyei Egészségbiztosítási Pénztárnál.

Az ellátások költsége

A Magyarországon megállapított nyugdíj alapján az összes külföldi egészségügyi ellátás költségét az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fizeti.

Az ellátás igénylése

Az ellátás igénylésére az E 121 számú formanyomtatvány szolgál, amelyet a TAJ-kártya, a személyi igazolvány, a nyugdíjas igazolvány (vagy nyugdíjmegállapító határozat, illetőleg bármely más dokumentum, amiből kétséget kizáróan megállapítható, hogy az illető nyugdíjban részesül) bemutatása ellenében azonnal, térítésmentesen állítanak ki a lakóhelyünkhöz legközelebb eső Megyei Egészségbiztosítási Pénztár Nyilvántartási Osztályán.

A nyomtatvány annak állítható ki, aki véglegesen áthelyezi a lakóhelyét egy másik EU tagállamba. A lakóhely végleges áthelyezésének tényét a nyomtatvány kiállításához az alábbi dokumentumokkal kell igazolni:

  • A választott lakóhely szerinti tagállam jogszabályai szerinti lakcímbejelentő.
  • A magyarországi állandó lakóhely megszüntetéséről szóló határozat, vagy bejegyzés a személyi igazolványban.

A nyomtatvány egy éves érvényességgel adható ki, ennek elteltével a jogosultság további igazolása alapján korlátlan alkalommal hosszabbítható. A nyomtatványt az Országos Egészségbiztosítási Pénztár küldi el külföldi lakóhely szerinti betegbiztosítónak.

Gyógykezelési célú utazás egy másik tagállamba

A Rendelet lehetőséget biztosít arra, hogy, amennyiben itthon nem jutnánk hozzá, akkor valamelyik másik tagállamban vegyük igénybe a szükséges gyógykezelést (22. cikk 1. bekezdés c) pont és 2. bekezdés, második mondat). Ez a jog a biztosításunk alapján egyébként itthon is nyújtható ellátásokra csak akkor vonatkozik, ha az ellátásokhoz az általában szükséges időn belül nem lehet hozzájutni. A külföldi gyógykezeléshez támogató orvosi szakvéleményt és az E 112 kell számú formanyomtatványt kell beszerezni, amelyet az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Nemzetközi és Európai Integrációs Főosztálya állít ki.

A gyógykezelés költsége

A magyarországi biztosítás és a külföldi kezelés indokoltságát alátámasztó orvosi szakvélemény alapján az összes külföldi egészségügyi ellátás költségét az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fizeti.

A gyógykezelés igénylése

Külföldi gyógykezelés költségeihez az Országos Egészségbiztosítási Pénztár akkor járul hozzá, ha a külföldi gyógykezelés indokoltságára vonatkozóan előzetesen orvosi szakvéleményt szereztünk be. A szakvéleményt jelenleg a gyógykezelés jellege szerint illetékes országos intézet orvosi bizottsága nyújtja a 227/2003-as kormányrendelet alapján. A külföldi kezelés indokoltsága kérdésében tehát kizárólag orvosok mondják ki a végső szót, nem pedig a biztosító vagy a minisztérium hivatalnokai.

Az orvosi bizottság eljárását kezdeményezheti:

  • A beteg.
  • A beteg hozzátartozója.
  • A beteg kezelőorvosa.

Fontos: A szakvéleményt az orvosi bizottság a kormányrendelet mellékletében előírt formanyomtatványon adja. A szakvélemény testületi vélemény, nem egy személy véleménye, s a nyomtatványt az országos intézet bélyegzője hitelesíti.

Amennyiben a szükséges gyógykezelés jellege szerint illetékes országos intézetek szakmai bizottságai úgy döntöttek, hogy külföldi kezelés szükséges, az egészségbiztosító támogatást nyújt a költségekhez. A döntéseket az anyagiak tehát nem befolyásolják. Az országos intézet orvosi bizottságának szakvéleménye alapján az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Nemzetközi és Európai Integrációs Főosztálya az E 112 számú formanyomtatvány kiállításával igazolja, hogy vállalja a gyógykezelés költségeit.

Mit tegyünk, ha nem volt nyomtatványunk...

A szolgáltatások szabad áramlása előtt nincs korlát. Mindenki olyan szolgáltatást és ott vesz igénybe, amilyet, és ahol csak szeretne. A korlát abban a tekintetben létezik, hogy a választott kezelést az állam fizeti-e vagy a beteg maga. A szolgáltatások szabad áramlásának elvével együtt ugyanis nem mondták ki a szabadon áramló szolgáltatások állami megtérítésének elvét is. Vagyis bárki bárhol és bármilyen szolgáltatást igénybe vehet a saját költségére. Az államok a költségeket csak meghatározott feltételek teljesítése esetén vállalják át s e feltételeket joguk van szabadon megállapítani (kivétel a kezelést meghiúsító hosszú várólista).

További információ:

Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Nemzetközi Osztály
Tel: 06 1/ 350 2001/ 5222, 5247, 5249, 5214 mellékek
E-mail: nemzetk@oep.hu
Web: www.oep.hu

Az Európai Unió további vonatkozó dokumentumaihoz kattintson ide:

http://europa.eu.int/comm/employment_social/soc-prot/social/index_en.htm

Címkék: szolgáltatások

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu